טיפול באסטרוגן בלבד והסיכון לתמותה עקב סרטן ריאות (J Natl Cancer Inst)

מסקירה חדשה של נתונים ממחקר WHI (Women’s Health Initiative) אודות נשים לאחר-מנופאוזה לאחר כריתת רחם, עולה כי נשים המקבלות טיפול הורמונאלי חליפי הכולל אסטרוגן בלבד, אינן מצויות בסיכון מוגבר לתמותה עקב סרטן ריאות.

התוצאות הנ”ל עולות בקנה אחד עם מחקר גדול שפורסם מוקדם יותר השנה, ולא מצא קשר בין טיפול הורמונאלי חליפי באסטרוגן בלבד ובין הסיכון לסרטן ריאות. במחקר הנוכחי, טיפול באסטרוגן בלבד הוביל למקרה אחד נוסף של תמותה על-רקע סרטן ריאות, בהשוואה לטיפול בפלסבו, במהלך מעקב ממוצע של קרוב לשמונה שנים.

החוקרים חישבו ומצאו כי שמונה מבין 10,000 נשים צפויות למות עקב סרטן ריאות בכל שנה, זאת ללא קשר לשאלה אם נטלו אסטרוגן או פלסבו.

ממצאים אלו צפויים לשמש כמקור להרגעה עבור נשים לאחר כריתת רחם , הנוטלות אסטרוגן בלבד להקלה על תסמיני מנופאוזה.

המחקר מבוסס על למעלה מ-10,000 נשים, בגילאי 50-79 שנים, שחולקו באקראי לטיפול חד-יומי בטבליות CEE (Conjugated Equine Estrogen) במינון 0.625 מ”ג, או פלסבו.

בקבוצת הטיפול ההורמונאלי, 61 נשים (0.15% בשנה) פיתחו סרטן ריאות, זאת בהשוואה ל-54 נשים (0.13% בשנה) בקבוצת הפלסבו. החוקרים מצאו את ההבדל הקטן הזה שככל הנראה הינו הבדל אקראי, אך הם קוראים לערוך בירור נוסף של הנושא.

מספר מקרי התמותה עקב סרטן ריאות עמד על 34 נשים בקבוצת הטיפול באסטרוגן ו-33 נשים בקבוצת הפלסבו. בניגוד לשילוב אסטרוגן עם פרוגסטין, המלווה בסיכון מוגבר לתמותה על-רקע סרטן ריאות, נטילת CEE בלבד אינה מעלה את היארעות מקרי התמותה עקב סרטן ריאות, מסכמים החוקרים.

J Natl Cancer Inst. Posted online Aug 13, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה