קשר בין גורמים פסיכולוגיים ובין כאב בחולי אוסטאוארתריטיס (מתוך Osteoarthritis and Cartilage)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון יולי 2010 של ה- Osteoarthritis and Cartilage, עולה כי נמצא קשר בין בריאות נפשית ירודה ובין כאב בחולי אוסטאוארתריטיס.

החוקרים כותבים כי מטופלים הסובלים מאוסטאוארתריטיס חווים כאב בעוצמה משתנה לאורך תקופות קצרות או ארוכות. גם כאשר הנזק למפרק בבדיקות ההדמיה נותר זהה, המטופל עלול לסבול מכאב חמור או קל בזמנים שונים. במחקר הנוכחי רצו החוקרים להעריך האם קיים קשר בין המצב הנפשי וכאב הקשור לאוסטאוארתריטיס.

החוקרים בדקו נתונים על 266 משתתפים עם אוסטאוארתריטיס של מפרק הירך או הברך ממחקר ה- Longitudinal Examination of Arthritis Pain (LEAP). המדגם כלל 75 גברים ו-191 נשים בגיל ממוצע של 65 שנים. מדד מסת הגוף (BMI) הממוצע של המשתתפים היה 31.5 ק”ג/מ2, ו-82% מהם סבלו מאוסטאוארתריטיס של הברך. המשתתפים עברו ראיונות שבועיים במשך 12 שבועות, תוך שימוש ב- Western Ontario and McMaster University Osteoarthritis Index (WOMAC) pain subscale להערכת הכאב, וב- Mental Health Inventory (MHI-5) להערכת המצב הנפשי. כמו כן ערכו החוקרים תקנון לגיל, מין, BMI וטיפול תרופתי.

מתוצאות המחקר עולה כי ציון ה-WOMAC הממוצע היה 2.93 במשתתפים עם ציון ה-MHI-5 ברביעון הגבוה ביותר, לעומת 4.57 במשתתפים עם ציון MHI-5 ברביעון הנמוך ביותר (p<0.001). כמו כן, בניתוח Case-crossover שכלל 91 משתתפים, נמצא כי למשתתפים עם ציון ה-MHI-5 ברביעון הנמוך ביותר היה סיכוי כפול פי 2.11 לסבול מהתלקחות כאב בשבוע הסמוך, לעומת משתתפים עם ציון ה-MHI-5 ברביעון הגבוה ביותר.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי המדגם כלל משתתפים עם אוסטאוארתריטיס של הירך והברך ללא הפרדה, וכן כי בשל מערך המחקר לא ניתן לקבוע סיבתיות.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי נמצא קשר בין בריאות נפשית ירודה יותר ובין כאב בדרגה גבוהה יותר, וסיכוי גבוה יותר להתלקחות כאב.

החוקרים מסבירים כי קיים קושי להעריך כאב, שכן קיימת שונות בין חווית הכאב ודיווח על כאב בין מטופלים שונים. לדבריהם, יתכנו הבדלים בין אנשים שונים במערכת העצבים המרכזית או הפריפרית, חוויות כאב שונות, או הבדלים תרבותיים המשפיעים על תפיסת הכאב. הם מוסיפים כי קיימות מעט התערבויות יעילות לטיפול בכאב באוכלוסיה זו וכי תרופות רבות כרוכות ברעילות, ועל כן הבריאות הנפשית עשויה להיות מטרה טיפולית חדשה בחולי אוסטאוארתריטיס.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי קיים קושי לטפל בכאב הכרוני של אנשים הסובלים מאוסטאוארתריטיס, שכן שלא קיימים טיפולים המשנים את מהלך המחלה. חולים מבוגרים יותר עלולים לסבול מקשיים נוספים, כולל הפרעות שינה, בדידות והפרעות מצב רוח. לדברי הכותב, במטופלים מסוימים ייתכן וסיוע נפשי וסוציאלי עשוי לצמצם את הכאב הכרוך במחלה.

Osteoarthritis Cartilage. 2010;18:883-887

Osteoarthritis Cartilage. 2010;18:873-875

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה