מתן מוקדם של Nebulized 5% Saline עם אפינפרין מפחית את חומרת המחלה בתינוקות עם ברונכיוליטיס חריפה (מתוך Journal of Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Journal of Pediatrics עולה כי מתן מוקדם (טרם ההגעה לבית החולים) של Nebulized 5% Saline עם אפינפרין בתינוקות הסובלים מברונכיוליטיס חריפה מביא לירידה משמעותית בחומרת המחלה, וזאת ללא תופעות לוואי רציניות.

החוקרים מזכירים כי מחקרים קודמים הציעו כי מתן סליין 3% באינהלציה יחד עם אפינפרין באמצעות נבוליזציה מביא לשיפור בתסמינים בברונכיוליטיס בצורה יעילה יותר מאשר סליין רגיל (0.9%). לפיכך, ביקשו לבחון שמא השימוש בסליין 5% יביא לשיפור נוסף בהקשר זה.

לשם כך, השוו החוקרים במחקרם זה בין סליין 5%, 3% ו-0.9% הניתן בנבוליזציה עם אפינפרין מדי ארבע שעות בקרב 171 תינוקות עם ברונכיוליטיס ויראלית חריפה אשר טופלו בחדר מיון ילדים במרכזם. נכללו במחקר תינוקות אשר הראו ציון של ארבע נקודות לפחות במדד ה-Wang Bronchiolitis Severity Scale. בתחילת המחקר, הציון הממוצע של חומרת המחלה לא נבדל סטטיסטית בין שלוש קבוצות הטיפול, ועמד על 5.65, 6.16 ו-5.77, בהתאמה (מתוך ציון מירבי של 18 נקודות).

בתום 48 שעות, מדווחים החוקרים כי הציון הממוצע של חומרת המחלה צנח ל-3.69 בקבוצת הסליין 5% בהשוואה ל-4.11 בקבוצת הסליין הרגיל (p=0.04) ו-4.00 בקבוצת הסליין 3%. הציונים שנרשמו בנקודות זמן נוספות העידו אף הם על מגמה עקבית לטובת הסליין 5%.

באשר לפרופיל הבטיחות של הטיפול, מציינים החוקרים כי אף חולה לא הוצא מן המחקר בשל אפניאה, כיחלון או ירידה בסטורצית החמצן, ואף חולה לא נזקק לאשפוז בבית חולים בכלל או ביחידה לטיפול נמרץ בפרט בשל ברונכיוליטיס במהלך תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים כי נבוליזציה עם סליין היפרטוני 5% הינה בטוחה ועשויה להיות עדיפה על פני הטיפול הנוכחי בשלבים המוקדמים של הטיפול בברונכיוליטיס קדם-בית החולים. לדבריהם, מחקר קליני עם מדגם גדול יותר נמצא בשלבי תכנון.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה