תחלואה נשימתית בילודים שנולדו זמן קצר לפני המועד (מתוך ה- Journal of the American Medical Association)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of the American Medical Association, עולה כי שיעורי תחלואה נשימתית בילודים שנולדו זמן קצר לפני המועד הינם גבוהים משמעותית מאלושנולדו במועד.

לדברי החוקרים, לידות זמן קצר טרם המועד (משבוע 34 להיריון ועד קרוב לשבוע 37) מהוות 9.1% מכלל הלידות וכ- 75% מכלל הלידות המוקדמות בארה”ב.  לידות מוקדמות ידועות ככרוכות בשיעורי תחלואה נשימתית מוגברים של הילוד, אולם לא קיים מידע עדכני המבוסס על מחקרים גדולים בנושא.

לאור התקדמות בטיפול המיילדותי והנאונטולוגי בשני העשורים האחרונים, החוקרים הניחו כי שיעורי תחלואה שפורסמו בעבר עשויים לתת אומדן יתר של עומס קליני הכרוך בלידה זמן קצר טרם המועד.

במחקר הנוכחי העריכו החוקרים תחלואה נשימתית קצרת טווח ב- 19,334 ילודים שנולדו זמן קצר טרם המועד והשוו אותה עם זו של 165,993 ילודים שנולדו במועד.

מתוצאות המחקר עולה כי מתוך הילודים שנולדו זמן קצר טרם המועד, 36.5% אושפזו ליחידת טיפול נמרץ פגים, וקרוב לשליש מהם סבלו מתסמינים נשימתיים.  לעומת זאת, רק 7.2% מאלו שנולדו במועד אושפזו ליחידת טיפול נמרץ, ופחות משליש מהם סבלו מתסמינים נשימתיים.

ההיארעות של RDS (respiratory distress syndrome) עמדה על 10.5% עבור ילודים שנולדו זמן קצר לפני המועד (שבוע 34 להיריון) לעומת 0.3% עבור אלו שנולדו במועד (שבוע 38 להיריון).  באופן דומה, באלו שנולדו זמן קצר לפני המועד לעומת אלו שנולדו במועד הופיעה טכיפנאה חולפת של הילוד בשיעור של 6.4% בהשוואה ל- 0.4%, דלקות ריאה בשיעור של 1.5% בהשוואה ל- 0.1%, וכשל נשימתי ב- 1.6% בהשוואה ל- 0.2%.  בנוסף תמיכה נשימתית ניתנה בשיעור גבוה יותר לילודים שנולדו זמן קצר לפני המועד בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

הסיכון ל- RDS היה גבוה יותר בלידה בשבוע 34 (יחס סיכויים מותאם, 40.1; 95% CI, 32.0 – 50.3) לעומת לידה בשבוע 38 (יחס סיכויים מותאם, 1.1; 95% CI, 0.9 – 1.4).  בלידה בשבוע 37, יחס הסיכויים המותאם ל- RDS היה גבוה מזה בשבועות 39 ו 40.  עבור ילודים שנולדו בשבוע 38, הסיכון לכל תחלואה נשימתית היה דומה מאוד לזה שנצפה בילודים שנולדו בשבועות 39 או 40.

סיכון להפרעות נשימתיות אחרות, כולל טכיפנאה חולפת של הילוד, דלקת ריאות וכשל נשימתי עקב אחר תבנית דומה של ירידה עם העלייה בגיל ההיריון.

החוקרים מסיקים כי תוצאות המחקר תומכות בהמלצה לעשות כל מאמץ לדחיית לידה עד שבוע 38 לפחות בכדי להפחית תחלואה נשימתית.

JAMA. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה