ניבוי סיכון לפגיעה ב- ACL על בסיס קליני עשוי להיות יעיל (מתוך כנס ה- American Orthopaedic Society for Sports Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Orthopaedic Society for Sports Medicine, ופורסם בירחון American Journal of Sports Medicine עולה כי כלי מרפאתי חדש יעיל בזיהוי ספורטאיות צעירות המצויות בסיכון מוגבר לפגיעה ב- ACL (anterior cruciate ligament).

החוקרים מסבירים כי מדידות המבוססות על מדדים מעבדתיים של מומנט אבדוקציה גבוה של הברך (KAM – knee abduction moment) במהלך נחיתה צופות סיכון לפגיעה ב- ACL ברגישות וסגוליות גבוהות בספורטאיות צעירות.  הבעיה במדידות אלו הינה העלות הכרוכה במעבדות ניתוח הביומכניקה של התנועה המבצעות מדידות אלו.

על מנת לגשר על הפער בין המעבדה והמרפאה, החוקרים זיהו במחקרם 5 מדדים פשוטים הצופים מכניקת נחיתה עם KAM גבוה (ואי לכך סיכון מוגבר לפגיעה ב- ACL) במסגרת המרפאה, אשר בעלי רגישות של 73% וסגוליות של 70%.

המדדים הינם תנועת ולגוס של הברך (כמה הברכיים צונחות יחד בזמן נחיתה) המתועדת באמצעות מצלמת וידאו פשוטה; טווח התנועה של כיפוף הברך; z-score של BMI (body mass index); אורך הטיביה; ויחס השריר הארבע-ראשי לשרירי ההמסטרינג.

החוקרים ביצעו ניתוחי תנועה של כל הגוף בכ- 700 ספורטאיות, ובאמצעות מבחני רגרסיה לינאריים הצליחו לכמת קרוב ל- 78% מן השונות בעומס הברך ע”י שימוש בחמשת המשתנים שהוזכרו מעלה.

החוקרים יצרו אלגוריתם וכלי חזותי באמצעות משתנים אלו אשר מטרתם לסייע לרופא בתנאי המרפאה לצפות מי נמצאת בסיכון מוגבר לפגיעה ב- ACL, ברמת דיוק גבוהה באופן יחסי.

במחקר שבא לתת תוקף לכלי הנ”ל ובדק 20 ספורטאיות, ממצאי הכלי בתנאי המרפאה עמדו בהתאמה גבוהה לממצאי השיטה המעבדתית, כאשר משתנים נעו בין 0.87 ל- 0.98 (P < .001).

החוקרים מציינים כי ספורטאיות מצויות בסיכון גבוה פי 2 עד פי 8 לפגיעה ב- ACL כתוצאה מאותו ענף ספורט בו יעסקו ספורטאים.  באמצעות זיהוי אלו המצויות בסיכון מוגבר, ניתן לפנות אליהן באמצעות התערבויות שתהיינה יעילות ביצירת שינוי בטרם יתבצע העיסוק האינטנסיבי בענף הספורט שלהן.  באופן זה יופחת הסיכון לפגיעה לטווח הארוך.

במחקרי אימונים נוירו מוסקולאריים, החוקרים מצאו כי ניתן להתערב ולהפחית את הסיכון לפגיעה ב- ACL בספורטאיות צעירות עם KAM גבוה בזמן נחיתה.  החוקרים מצאו כי ספורטאיות הנוחתות באופן הכרוך בסיכון גבוה הינן מועדות יותר לשינוי במסגרת תוכניות האימונים הנוירו מוסקולאריים.

המומחים מדגישים כי מוקדם מדי לקבוע כי השיטה החדשה אכן יעילה בניבוי סיכון.  במידה ומחקרים נוספים יצליחו להשיג ממצאים דומים, השיטה החדשה תקבל הדים חיוביים יותר.

המומחים מוסיפים כי הכלים המעבדתיים המצויים בשימוש בהווה הינם יקרים, גוזלים זמן רב ודורשים אנשי צוות מתאימים, ועל כן כל כלי שיוכל לפשט את הבדיקות בצורה יעילה יקודם בברכה.

מתוך כנס ה- American Orthopaedic Society for Sports Medicine (AOSSM) שנערך ביוני 2010, ברוד אילנד, ארה”ב.

Am J Sports Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה