האם MicroRNA עשויים לשמש כסמנים רגישים לזיהוי אוטם לבבי? (מתוך European Heart Journal)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר קטן וחדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון European Heart Journal עולה כי אוטם לבבי (Myocardial Infarction, MI) יוצר תבנית יחודית וברת זיהוי של MicroRNAs (miRNAs) במחזור הדם. לטענת החוקרים, יתכן ויתגלו כסמנים רגישים אף יותר מאשר Troponin I.

החוקרים מדווחים כי אוטם לבבי חריף המלווה עליות ST (ST-segment elevation MI, STEMI) מגביר את רמותיהם של miRNAs מסוימים בפלסמה, ובפרט miR-1, miR-133a, miR-133b ו-miR-499-5p. הם מוסיפים כי הרמות של miR-122 ו-miR375 היו נמוכות יותר בחולים אשר עברו MI בהשוואה לנבדקים בקבוצת הביקורת.

לדברי החוקרים, ממצאיהם אלו עשויים לפתוח דלת למחקר בשני תחומים: ראשית, circulating miRNAs כסמנים לנזק לבבי איסכמי, ושנית, תפקידם כמתווכים אפשריים של תפקוד התאים או האיבר ושל תהליך ה-remodeling לאחר MI.

החוקרים מסבירים כי microRNAs הינם קטעי RNA שאינם מקודדים, באורך ממוצע של 22 נוקלאוטידים, אשר מעכבים את תרגום ה-mRNA או מעודדים את פירוקו. לדבריהם, השפעות ה-microRNAs עשויות להיות מורכבות ביותר, מאחר וכל miRNAי יכול לפעול על כמה mRNAs שונים, ומאידך כל mRNA עשוי לשמש מטרה לכמה miRNAs שונים. הם מוסיפים כי מבין מספר משוער של כאלף miRNAs המקודדים על ידי הגנום האנושי, זוהו למעלה מ-700 עד כה.

עבור מחקרם זה, ניתחו החוקרים דם שנלקח מ-17 מתנדבים בריאים ומ-33 חולים לאחר אוטם לבבי מסוג STEMI. הם מדווחים כי ב-25 מהחולים, דגימת הפלסמה הראשונה נלקחה בממוצע 8.5 שעות לאחר הופעת תסמיני ה-MI, ולאחר רה-פרפוזיה שאינה ניתוחית. הם מצאו כי רמות ה-miR-1, miR-133a, miR-133b, miR-499-5p היו גבוהים פי 15 עד פי 140 בהשוואה לנבדקים הבריאים, אם כי אלו שבו לערכים הבסיסיים תוך כחמישה ימים.

בשמונת החולים הנותרים, מציינים החוקרים, נבדקו דגימות דם אשר נלקחו כשעתיים וחצי בממוצע לאחר הופעת תסמיני ה-MI, ובהם נמצא כי רמות ה-miR-1, miR-133a ו-miR-133b היו כבר בשיאם, וזאת בנקודת זמן סמוכה מאוד לשיא רמות הטרופונין.

לצד הממצאים האמורים, מזהירים החוקרים כי אין בשלב זה די ראיות על מנת לבסס בצורה ודאית שמא miRNAs במחזור הדם הינם רגישים יותר מאשר Troponin I המצוי בשימוש נרחב בהקשר זה, אולם הם מוסיפים כי יש לשקול אפשרות זו, מאחר ובבני אדם נצפה כי רמות ה-miR-1, miR-133a ו-miR-133b הגיעו לשיא בטרם עשה כן הסמן Troponin I.

Eur Heart J 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה