היפרגליקמיה בזמן מחלה חריפה והסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 (Crit Care)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת 8 ביולי של הגיליון המקוון של Critical Care עולה כי היפרגליקמיה בזמן מחלה חריפה, בחולים שאינם מאובחנים כחולי סוכרת לפני או במהלך האשפוז, מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת.

החוקרים כותבים כי היפרגליקמיה נפוצה בזמן מחלה חריפה, והגורמים הם מנגנוני דחק ודלקת. חומרת המחלה היא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות היפרגליקמיה, אך לא בכל החולים עם מחלה חמורה תתפתח היפרגליקמיה, ולעיתים היפרגליקמיה מופיעה אף בנוכחות מחלה קלה. החוקרים שיערו כי מחלה חריפה חושפת הפרעה סמויה במשק הסוכר, המעלה את הסיכון להתפתחות סוכרת.

מדגם המחקר כלל חולים ללא היסטוריה של הפרעה אנדוקרינית או הפרעה במשק הסוכר, שאושפזו ליחידת טיפול נמרץ בין יולי 1998 ויוני 2004. על-בסיס מדידת רמות סוכר בתדירות של לפחות פעמיים ביום, החולים חולקו לקבוצת חולים עם היפרגליקמיה (ערכי סוכר של 140 מ”ג לד”ל ומעלה) או נורמוגליקמיה.

בתוך שישה שבועות מהשחרור מבית החולים, החולים עברו מבחן OGTT (Oral Glucose Tolerance Test). החוקרים לא כללו בניתוח הממצאים חולים עם קדם-סוכרת או סוכרת לא-ידועה, וכך גם חולים שטופלו בסטרואידים ואלו שסבלו ממחלה סופנית. המעקב נמשך לפחות חמש שנים, ונערכו בדיקת OGTT כל שנה.

בקבוצת החולים עם נורמוגליקמיה, 13 מבין 398 (3.5%) החולים שהשלימו את חמש שנות המעקב פיתחו בהמשך סוכרת מסוג 2, לעומת 33 מבין 193 החולים (17.1%) עם היפרגליקמיה. בקרב חולים עם היפרגליקמיה בזמן אשפוז, הסיכון היחסי לסוכרת מסוג 2 במהלך חמש שנות המעקב עמד על 5.6 (95% CI = 3.1-10.2).

לדברי החוקרים, בחולים עם היפרגליקמיה בזמן מחלה חריפה, שלא היו מאובחנים כחולי סוכרת לפני או במהלך האשפוז, קיים סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת. לפיכך, יש לעקוב אחר חולים אלו במטרה לאבחן ולטפל במחלה בהקדם.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן, העדר הגדרה אוניברסאלית של היפרגליקמיה על-רקע אשפוז, העדר מדידת רמות HbA1c במהלך האשפוז או המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היפרגליקמיה בזמן מחלה קריטית בחולים לא-סוכרתיים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בחמש השנים שלאחר השחרור מבית החולים.

Crit Care. Published online July 8, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה