ארוחות משפחתיות וירקות משפיעות על גזרת הילדים (J Pediatr)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Pediatrics עולה כי ילדים הנוהגים לשבת לארוחות משפחתיות ולאכול כמות ירקות רבה בתזונה, נוטים להיות רזים יותר, בהשוואה לילדים מקבילים באותה קבוצת גיל, ללא הרגלי אכילה אלו.

החוקרים מודים כי התוצאות אינן מפתיעות, אך לדבריהם, חלק קטן מהמחקרים בחנו את הקשר בין משקל הילדים ודפוסי התזונה שלהם. ובעוד שמקובל להאמין כי לישיבה לארוחת ערב משפחתית השפעה חיובית בילדים, אין עדויות רבות לכך ממחקרים.

במחקר הנוכחי החוקרים מיוון ראיינו 1,138 ילדים בגילאי 9-13 שנים, להערכת הרגלי התזונה ופעילות גופנית, ונעזרו במידה זה לזהות חמישה דפוסי תזונה והרגלי חיים בקבוצה זו.

ילדים שבאופן קבוע לקחו חלק בארוחות ערב, ואכלו ארוחות מבושלות עם ירקות בצהריים ובערב, הקפידו על צריכת ירקות רבה, במקום סנדוויצ’ים, חטיפים או ארוחות דמויות-ארוחת בוקר. עם דפוס זה תועדו ערכי BMI נמוכים יותר, עם היקף מותניים דומה ופחות שומן גוף, בהשוואה לילדים שלא הקפידו על דפוס תזונה זה.

אף אחד מ-4 דפוסי התזונה והרגלי חיים האחרים לא היה קשור עם משקל הילד או רמות השומן בגוף. דפוסי תזונה אלו כללו דפוס ארוחה לא-מובנית, מוצרי מזון מהיר/מזונות מכילי סוכר, ואורח חיים סדנטרי, דפוסי תזונה שכלל דיאטה עתירת סיבים, דפוס ארוחת בוקר ודפוסי תזונה שכללו פעילות גופנית וצריכת פירות וירקות.

לא ברור מדוע לא זוהה קשר בין ארבע קטגוריות אלו ובין משקל הילדים, בעוד שנמצא קשר עם דפוס ארוחות משפחתיות וצריכת ירקות. אולם, החוקרים כותבים כי הרגלי הישיבה לארוחות משפחתיות ואכילת ארוחות מבושלות עשויים להצביע על ילדים המקפידים על דיאטה ים-תיכונית מסורתית דיאטה העתירה בירקות, שמן זית, דגנים מלאים ודגים.

מגבלה עיקרית של המחקר היא העובדה שהעריך ילדים בנקודת זמן אחת. עם זאת, מהממצאים עולה כי דפוסי תזונה אלו מציגים גישה מניעתית אפשרית כנגד השמנת-יתר בילדים. כמו כן, מדובר בדרך לא-מגבילה לאכילה, עימה מרבית הילדים יכולים להסתדר.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ



רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה