חיסון חמש-ערכי כנגד נגיף הרוטה מלווה בירידה בשכיחות גסטרואנטריטיס (Pediatrics)

עליה בשימוש בחיסון חמש-ערכי כנגד נגיף הרוטה בילדים מלווה בירידה במספר הביקורים והאשפוזים בשל גסטרואנטריטיס חריפה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Pediatrics.

לדברי החוקרים, מתוצאות המחקר עולה כי גם מתן לא-מלא של החיסון מוביל לירידה משמעותית בשכיחות אירועי גסטרואנטריטיס על-רקע זיהום בנגיף רוטה בשנה-שנתיים הראשונות לאחר החיסון. ההשפעה קיימת גם בילדים גדולים יותר שלא קיבלו את החיסון. השפעה זו עשויה לנבוע מפגיעה בשרשרת ההדבקה, וזוהתה באזורים שונים ברחבי ארצות הברית.

החיסון החמש-הערכי כנגד נגיף רוטה אושר בשנת 2006 ומצוי ברשימת חיסוני הילדות השגרתיים. מאז חלה ירידה משמעותית במספר האשפוזים על-רקע זיהום בנגיף רוטה. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה של החיסון על גסטרואנטריטיס חריפה במרפאת ילדים ראשונית.

ביולי 2004 החלו החוקרים במעקב אחר ילדים מתחת לגיל 5, שטופלו במרפאת ילדים גדולה בניו-אורלינס בשל גסטרואנטריטיס חריפה, כפי שנקבע לפי ICD-9. לאחר סקירת הרשומות הרפואיות אספו החוקרים נתונים בנוגע לביקורים במשרד הרופא, פניות לחדר מיון ואשפוזים. בילדים שטופלו בבית החולים נערכה בדיקה לנגיף רוטה.

במהלך כל שנת מעקב, כ-16,000 ילדים מתחת לגיל 5 היו במעקב במרפאה. שיעור הילדים המתאימים לפי גיל שקיבלו לפחות מנה אחת של החיסון החמש-ערכי עמד על 11.6% בשנים 2006-2007, 40.3% בשנים 2007-2008 ו-45.6% בשנים 2008-2009.

בשנים 2007-2009 חלה ירידה משמעותית של 23% בביקורים במשרד הרופא עקב גסטרואנטריטיס חריפה מכל-סיבה, וירידה של 50% באשפוזים, בהשוואה לשנים 2004-2005, טרם השימוש בחיסון כנגד נגיף רוטה. בנוסף, זוהתה ירידה של 67% במקרים החיוביים לנגיף רוטה שטופלו בחדר מיון או במסגרת אשפוז.

בקרב ילדים מתחת לגיל שנתיים, הירידה במקרים החיוביים לנגיף רוטה הייתה בולטת יותר (81%*, וזוהתה מגמה בולטת בקרב ילדים בגילאי 2-5 (41%).

החוקרים כותבים כי עליה בשימוש בחיסון חמש-ערכי כנגד נגיף רוטה מלווה בירידה בפניות למשרד הרופא ובאשפוזים בגין גסטרואנטריטיס חריפה. הירידה הייתה ספציפית לגסטרואנטריטיס חריפה על-רקע נגיף רוטה.

מגבלות המחקר כוללות אובדן של כ-22% מהילדים במרפאה בכל שנה, התבססות על מאגר הנתונים במרפאה, אפשרות לטעות בסיווג גסטרואנטריטיס חריפה, העדר הערכה סיסטמית של נגיף רוטה וחוסר אפשרות להכללת הממצאים. בנוסף, ייתכן וחלק מהחולים אושפזו בבית חולים אחר.

לאור זאת, החוקרים ממליצים על שנות מעקב נוספות לקבוע אם קיימת ירידה בפעילות נגיף רוטה, כאשר החיסון ישמש באופן נרחב יותר, או מצד שני, אם חלה עלייה בפעילות הנגיף בעקבות הופעת זנים שאינם מכוסים ע”י החיסון.

Pediatrics. Published online June 29, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה