האם טיפול ב-Efavirenz בשלב מוקדם במהלך ההיריון מעלה את הסיכון למומים מולדים? (מתוך AIDS )

מסקירה סיסטמית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמה ב-AIDS נראה כי ניתן לטפל בבטחה ב- Efavirenz (סטוקרין) בנשים הרות במהלך הטרימסטר הראשון להיריון, שכן הטיפול התרופתי אינו מלווה בסיכון מוגבר למומים מולדים.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי מדגם המחקר היה מוגבל בכל הנוגע לבעיות נדירות, דוגמת מומים בצינור העצבים ומומים מולדים אחרים במערכת העצבים המרכזית, ועל-כן לא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות.

מבין 1,256 לידות-חי דווח על מקרה אחד של פגם בצינור העצבים (מיאלומנינגוצלה) על-רקע טיפול ב- Efavirenz במהלך הטרימסטר הראשון להיריון (0.08%).

החוקרים מסבירים כי מספר מחקרים בבעלי חיים הצביעו על סיכון משמעותי למומים מולדים (דוגמת אנאנצפליה ומיקרופתלמיה/אנופתלמיה) בעקבות טיפול ב- Efavirenz. מחקרים בבני אדם אמנם לא אישרו את הסיכון הנ”ל, אך גם לא שללו אותו. בשנת 2005, ה-FDA סיווג מחדש את Efavirenz מקבוצה C (“לא ניתן לשלול סיכון”) לקבוצה D (“עדות לנזק לעובר אנושי”).

הנחיות אמריקאיות שפורסמו באפריל 2009 המליצו להימנע ממתן Efavirenz במהלך הטרימסטר הראשון להיריון, והנחיות אירופאיות מסוף 2009 המליצו להימנע ממתן התרופה במהלך היריון.

עם זאת, בחלק מהאזורים בעולם אפשרויות הטיפול האנטי-רטרוויראלי הן מוגבלות. בנוסף, Efavirenz יעיל במיוחד בטיפול בנשאי HIV, עם זיהום נלווה בשחפת.

להעדר התשובה הברורה בנוגע לסיכון האמיתי של Efavirenz במהלך ההיריון השפעה שלילית. חלק מהקווים המנחים נוקטים בזהירות-יתר ובחלק מהמקרים, ממליצים על הפסקת היריון כאשר אין סיבה טובה לעשות כן.

במידה ויושקעו מאמצים מספקים ניתן יהיה לספק מענה דפיניטיבי לסוגיה זו, שכן הנתונים זמינים, אך פשוט לא נאספו באופן מבוקר.

ההיארעות הכוללת של מומים מולדים עם טיפול ב- Efavirenz במהלך הטרימסטר הראשון עמד על 2.9%, שיעור דומה לזה שדווח באוכלוסייה הכללית.

AIDS2010;24:1461-1470

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה