התועלת של טיפול פרוביוטי VSL#3 בהישנות UC (מתוך Am J Gastroenterol)

בחולים עם הישנות UC (Ulcerative Colitis) בדרגה קלה-עד-בינונית תחת טיפול אימונוסופרסיבי, תתכן תועלת בהוספת טיפול פרוביוטי VSL#3, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם ב-American Journal of Gastroenterology.

החוקרים מסבירים כי טיפול פרוביוטי ב-VSL#3 מביא לשיפור בתמונה הקלינית בחולים עם UC ועשוי למנוע מחזור טיפול חדש בסטרואידים.

החוקרים מציינים כי בחולים עם UC תתכן הישנות למרות טיפול בתרופות נוגדות-דלקת, דוגמת Mesalazine (רפאסאל), סטרואידים, תרופות לדיכוי חיסוני או תרופות ביולוגיות.

מדגם המחקר כלל 144 חולים עם הישנות UC שכבר טופלו במינון קבוע של Mesalazine ו/או תרופות לדיכוי חיסוני. 71 חולים חולקו באקראי לשמונה שבועות טיפול ב-VSL#3 ו-73 חולקו לפלסבו. בסופו של דבר, 65 חולים בקבוצת ההתערבות ו-66 חולים בקבוצת הפלסבו השלימו עד המחקר עד לתומו.

מהתוצאות עולה כי VSL#3 עדיף על פלסבו בהפחתת הפעילות של UC בדרגה קלה-עד-בינונית. לאחר שמונה שבועות, ב-63.1% מהמטופלים בקבוצת ההתערבות וב-40.8% מהמטופלים בקבוצת הפלסבו חל שיפור של לפחות 50% במדד פעילות המחלה היעד העיקרי של המחקר.

כיעד סיום משני, שיעורי ההפוגה לאחר שמונה שבועות היו גבוהים יותר, אם כי לא באופן מובהק סטטיסטית, בקבוצת המטופלים ב-VSL#3 בהשוואה לקבוצת הפלסבו (47.7% לעומת 32.4%, p=0.07).

אף אחד מהחולים בקבוצת ההתערבות סבל מהחמרה בתסמינים במהלך המעקב, בעוד שבחמישה מטופלים בקבוצת הביקורת חלה התדרדרות במצב הקליני והם נאלצו לפרוש מהמחקר.

לא תועדו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בתדירות היציאות, הערכת פעילות המחלה ע”י רופא ובממוצע מדדי האנדוסקופיה, אם כי בחולים שטופלו ב-VSL#3 תועדה ירידה מובהקת בדימומים רקטאליים בהשוואה למטופלי פלסבו.

שמונה חולים בקבוצת VSL#3 (11.3%) ותשעה חולים בקבוצת הפלסבו (12.3%) דיווחו על תופעות לוואי קלות. לא תועדו תופעות לוואי מג’וריות באף אחת משתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר ומינון גבוה של טיפול פרוביוטי עשוי להביא לשיפור בהישנות UC בחולים המטופלים בתרופות לדיכוי חיסוני, דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם גישה זו עשויה למנוע או לדחות את הצורך במתן טיפול ביולוגי לחולים אלו.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה