מהי היעילות של בדיקה אימונוהיסטוכימית כמותית לדם סמוי בצואה באבחון מקרים של סרטן המעי הגס והרקטום? (מתוך American Journal of Gastroenterology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר קוריאני חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון American Journal of Gastroenterology עולה כי בדיקה אימונוהיסטוכימית כמותית לדם סמוי בצואה הינה עדיפה על פני הבדיקה המקובלת לדם סמוי בצואה המבוססת על Guaiac לאיתור של גידולים קולו-רקטליים מתקדמים.

החוקרים מסבירים כי השימוש בבדיקת דם סמוי לצואה (Fecal occult blood test, FOBT) שהינה אימונוהיסטוכימית הולכת וצוברת מומנטום. לדבריהם, מחקרים קודמים הראו תוצאות עדיפות לבדיקה זו כבדיקת סקר לסרטן קולו-רקטלי, וכי ישנה היענות רבה יותר לבדיקות סקר אלו כשנעשה שימוש בבדיקה האימונוהיסטוכימית.

במחקרם זה ביקשו החוקרים להשוות בין הבדיקה המקובלת לדם סמוי בצואה המבוססת על Guaiac ובין בדיקת FOBT אימונוהיסטוכימית, ממוחשבת וכמותית (qFIT) ביכולת האיתור של מקרים של נגעים קולו-רקטליים טרום-סרטניים וסרטניים בקרב 770 נבדקים בעלי סיכון ממוצע העוברים קולונוסקופיה כבדיקת סקר.

החוקרים מדווחים כי אדנומות אותרו ב-278 נבדקים (36.1%), אדנומות מתקדמות אותרו ב-59 נבדקים (7.7%) וסרטן פולשני ב-13 נבדקים (1.7%).

הבדיקה המקובלת המבוססת על Guaiac הייתה לדברי החוקרים חיובית ב-61 נבדקים (7.9%), לעומת 94 בבדיקת ה-qFIT (12.2%) בסף של 75 ng/mL וב-86 (11.2%) בסף של 100 ng/mL.

השיעורים הגבוהים של תשובות חיוביות לדם סמוי בצואה בבדיקה המקובלת לא נבדלו בין חולים עם אדנומות ובין אלו עם תוצאת קולונוסקופיה תקינה, בעוד שהשיעורים הגבוהים של תשובה חיובית בבדיקה האימונוהיסטוכימית בכל אחד משני הספים שנבדקו היו גבוהים משמעותית בקרב אלו שהראו אדנומות.

החוקרים מוסיפים כי בכל רמות ההמוגלובין שנבדקו, הראתה בדיקת ה-qFIT רגישות רבה יותר מאשר הבדיקה המקובלת המבוססת על Guaiac לאיתור של סרטן או ניאופלזיה קולו-רקטלית מתקדמת, אולם הסגוליות הייתה ברת השוואה בין שתי הבדיקות.

ביחס לבדיקה המקובלת לדם סמוי בצואה, עמד הערך המנבא החיובי על 13.1% לאדנומות מתקדמות, 19.7% לניאופלזיה קולו-רקטלית מתקדמת, ו-6.7% לסרטן קולו-רקטלי. לעומת זאת, הערך המנבא החיובי של qFIT (תוך שימוש בסף ה-100 ng/mL ובשלוש מדידות) היה 23.3%, 36.0% ו-12.8%, בהתאמה. החוקרים מציינים כי הערכים המנבאים השליליים לאדנומות מתקדמות, ניאופלזיה קולו-רקטלית מתקדמת וסרטן קולו-רקטלי היו גבוהים, עם רווח בר סמך חופף עבור שתי הבדיקות.

מספר הקולונוסקופיות שצריך היה לבצען על מנת לאתר מקרה אחד של סרטן או ניאופלזיה מתקדמת לאחר בדיקה חיובית לדם סמוי בצואה היה נמוך יותר ביחס לבדיקת ה-qFIT (6.5-9.1 עבור סרטן ו-2.7-2.9 עבור ניאופלזיה קולו-רקטלית מתקדמת, בתלות בגובה הסף שנקבע) בהשוואה לבדיקה המקובלת (15.2 עבור סרטן ו-5.1 עבור ניאופלזיה קולו-רקטלית מתקדמת).

החוקרים מסכמים כי בדיקה אימונוהיסטוכימית לדם סמוי בצואה (qFIT) מספקת רגישות גבוהה יותר לאיתור מקרים של ניאופלזיה קולו-רקטלית מתקדמת וסרטן קולו-רקטלי בהשוואה לבדיקה המקובלת המבוססת על Guaiac, עם סגוליות סבירה, וכי עשויה לצמצם את מספר הקולונוסקופיות הנדרשות בקרב אוכלוסיה קוריאנית בסיכון ממוצע. בנוסף, הבדיקה מספקת לטענתם את היכולת לבחור ברמת הרגישות והסגוליות המתאימות למאפייניו הקליניים הפרטניים של החולה.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה