האם רמת השכלה גבוהה יותר של ההורים מגבירה את הסיכון להתפתחות מצב עורי בילד? (מתוך Pediatric Allergy and Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Pediatric Allergy and Immunology עולה כי יתכן וילדים להורים עם רמת השכלה גבוהה יותר נוטים יותר לפתח הפרעות עוריות מאשר בני גילם שהוריהם אינם בעלי רמת השכלה כזו.

החוקרים מסבירים כי עד 20% מילדים בגילאי 6-14 שנים סובלים מדרמטיטיס אטופית. לדבריהם, ילדים שהוריהם בוגרי תיכון או מכללה הראו במחקרם זה סיכון מוגבר בכ-30% להיות מאובחנים כסובלים מאקזמה בהשוואה לילדים שהוריהם אינם בעלי רמת השכלה זו.

לדברי החוקרים, הרעיון לעריכת המחקר הנוכחי נבע מתוצאות שני מחקרים שנערכו במדינתם (אוסטריה), עם סך של כמעט 24 אלף ילדים, כשהאחד נערך בין השנים 1995-1997 והשני בין השנים 2001-2003. מחקרים אלו הראו עלייה עם הזמן במספר הילדים המאובחנים עם אקזמה, מ-10% ל-13%.

בה בעת, נראה היה כי רמת ההשכלה של האמהות לילדים אלו הייתה אף היא בעלייה. ניתוח של שני המחקרים הקודמים העלה כי יתכן וישנו סיכון מוגבר להתפתחות המצב העורי בקרב ילדים שהוריהם משכילים יותר, וזאת תוך התייחסות לגורמי סיכון אחרים, כמו למשל מצב עורי בהורה.

החוקרים מוסיפים כי נראה שהשכלת האם הינה בעלת השפעה רבה יותר מזו של האב, וכי (המצב העורי) הופיע יותר בבנות מאשר בבנים, ממצא אותו ניתן לייחס לטענתם לכך שעבור אותו מצב עורי, ילדה עשויה להילקח לבדיקת רופא יותר מאשר ילד, וזאת בשל התפישה החברתית של יופי.

באשר לסיבה העומדת בבסיס הקשר שנצפה בין רמת ההשכלה ההורית ובין הפרעות עור בילד, משערים החוקרים כי יתכן וקשורה בכך שהורים משכילים יותר יהיו בעלי מודעות רבה יותר למחלות בילד.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מסכים ומציין כי אנשים בעלי השכלה רבה יותר עשויים ‘לחפש מחלות’ בילדיהם, ולשים לב לכל פרט קטן. בנוסף, יתכן ומגיעים לבדיקות רופא יותר מאשר אלו שאינם בעלי ממון- אם כי השערה זו מניחה כי רמת ההשכלה והמצב הכלכלי המשפחתי קשורים זה בזה.

החוקרים מציעים בנוסף כי יתכן והורים מסוימים בעלי רמת השכלה גבוהה יותר מספקים ככלל סביבה נקייה יותר מחיידקים עבור ילדיהם, דבר המוביל לשיעור גבוה יותר של אטופיה בשל ‘אפקט ההיגיינה’.

השערה נוספת הינה לדברי המומחה כי ‘כסף מייבש את העור’. הוא מסביר כי אנשים עם השכלה רבה יותר נוטים יותר להתרחץ לעיתים תכופות, ליהנות מהסקה מרכזית בביתם ולעשות שימוש במוצרי טיפוח המייבשים את העור, ודווקא בתמרוקים המבושמים היקרים יותר. זוהי מחלה הקשורה באורח החיים המודרני.

Pediatric Allergy and Immunology 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה