עישון ודיכאון אימהי והסיכון לעישון בקרב מתבגרים (מתוך Adolescent Smoking and Maternal Risk Factors)

קיימת שכיחות מוגברת של עישון סיגריות בקרב מתבגרים לאימהות מעשנות או אימהות הסובלות מדיכאון מג’ורי, כך עולה מתוצאות מחקר SAMHSA (Substance Abuse and Mental Health Services Administration).

דו”חAdolescent Smoking and Maternal Risk Factors מבוסס על נתונים משולבים משנת 2005 ו-2007 מ-National Survey on Drug Use and Health אודות 7359 זוגות אימהות וילדים. האימהות היו בנות 18 שנים ומעלה, והתגוררו עם ילדיהם בגילאי 12-17 שנים.

לפי הדו”ח, 9.7% מהמתבגרים התגוררו עם אימהות שסבלו מאירוע דיכאון מג’ורי בשנה האחרונה, 25.6% התגוררו עם אימהות שעישנו סיגריות בחודש האחרון ו-3.7% התגוררו עם אימהות שסבלו מאירוע דיכאון מג’ורי ועישנו סיגריות.

בקרב מתבגרים שהתגוררו עם אימהות שעישנו בחודש האחרון תועד סיכון מוגבר כמעט פי שלוש להתחלת עישון, בהשוואה למתבגרים שהתגוררו עם אימהות שלא עישנו סיגריות בחודש האחרון (16.9% לעומת 5.8%). בקרב מתבגרים שהתגוררו עם אימהות שסבלו מאירוע דיכאון מג’ורי בשנה האחרונה תועד סיכון כפול להתחלת עישון, בהשוואה למתבגרים לאימהות ללא אירוע דיכאון מג’ורי בשנה האחרונה (14.3% לעומת 7.9%).

בקרב מתבגרים שהתגוררו עם אימהות שפיתחו אירוע דיכאון מג’ורי בשנה האחרונה ועישנו בחודש האחרון, תועד סיכוי גבוה פי ארבע לעישון, בהשוואה למתבגרים שהתגוררו עם אימהות שלא עישנו ולא סבלו מדיכאון (25.3% לעומת 5.6%).

ממצאים אלו מדגישים גורמים המשפיעים על עישון בקרב מתבגרים. כמו כן, הם מצביעים על כך שמניעת עישון דורשת התייחסות לגורמי סיכון רבים, כולל המצב הנפשי במשפחה. הכרת גורמים התורמים לעישון מסייעת בתכנון ויישום הגישה הטובה ביותר למניעה והבריאות הכללית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה להורים מעשנים כרוכה בסיכון הנובע מעישון פאסיבי, אך גם מעלה את הסיכון שמתבגרים יאמצו את הרגלי העישון של הוריהם. בדומה, על עובדי מערכת הבריאות, הנוקטים במאמצים למניעת עישון או מטפלים בדיכאון בנשים, להסביר למטופליהם על הסיכון המוגבר לעישון בקרב ילדיהם.

Adolescent Smoking and Maternal Risk Factors

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה