תומכן מצופה אברולימוס מול תומכן מצופה פקליטקסל (מתוך ה- NEJM)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון New England Journal of Medicine ב- 6 במאי, עולה כי תומכן מצופה באברולימוס (everolimus) מדור שני קשור בתוצאות טובות יותר לאחר שנה, בהשוואה לתומכן מצופה בפקליטקסל (paclitaxel).

תומכנים מצופי תרופה (Drug-eluting stents) מצויים בשימוש רחב ועדיפים על תומכני מתכת ללא תרופה בפרוצדורת PCI (percutaneous coronary intervention), היות ומביאים לתוצאות טובות יותר לטווח הקצר.  יחד עם זאת, תומכנים מצופי תרופה כרוכים בסיכון מוגבר וממושך להווצרות קריש על גבי התומכן סיכון המביא לשיעור גבוה יותר של תמותה.  לאור זאת, מושתלי תומכנים אלו נזקקים לטיפול אינטנסיבי וממושך בסותרי טסיות טיפול הכרוך בסיכון מוגבר לדימום.

תומכנים מדור שני פותחו בניסיון להפחית סיכון זה לטווח הארוך.  במחקר זה ביקשו החוקרים להשוות בין תומכן מסוג זה (Xience V) לתומכן מוכר המצופה בפקליטקסל (Taxus-Express).

במחקר הנוכחי נכללו 3,687 מבוגרים שנזדקקו ל- PCI והשתלת תומכן.  הנבדקים חולקו אקראית לשתי קבוצות, כאשר בכל קבוצה נעשה שימוש בתומכן אחר.  במהלך המחקר בוצע מעקב אחת לרבעון במשך כשנה, ולאחר מכן אחת לשנה במשך 5 שנים נוספות. 

מתוצאות המחקר עולה כי רוב הנבדקים השלימו שנת מעקב אחת (97.9%).  תומכן מצופה אברולימוס הדגים תוצאות ראשוניות טובות יותר (כלומר תחלואה הנובעת מכשל הנגע שטופל) בהשוואה לזה המצופה פקליטקסל (4.2% מול 6.8%, סיכון יחסי, 0.62; 95% CI, 0.46 to 0.82; P=0.001).  כמו כן הודגמו לתומכן מהדור השני תוצאות משניות טובות יותר.

חוקרים מסיקים כי תומכן מצופה אברולימוס, בו נעשה שימוש במחקרם, היה טוב יותר מתומכן מצופה פקליטקסל.  יחד עם זאת, הם מציינים כי התומכן החדש לא הביא לתוצאות טובות יותר בחולי סוכרת, ומציעים המשך למידה לגבי הסיבה לממצא זה.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי תוצאות המחקר לא יכולות להיות מוכללות לגבי תומכנים נוספים, היות ושני התומכנים בהם נעשה שימוש במחקר זה שונים לא רק בסוג התרופה, כי אם גם במבנה התומכן ובאופי הפולימר המחזיק את התרופה.

New Engl J Med 2010; 362: 1663-74

New Engl J Med 2010; 362: editorial:1728-30

לידיעה ב- NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה