MRI שד טרום ניתוחי כרוך במספר חזרות קטן יותר של הגידול (מכנס ה- American Roentgen Ray Society)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Roentgen Ray Society, עולה כי MRI (Magnetic resonance imaging) לפני ניתוח לגידול שד ראשוני עשוי למנוע גידולים בצד הנגדי וחזרות מקומיות באותו הצד.

במחקר הנוכחי נבדקו 49 נשים שהיו מועמדות לניתוח לטיפול בסרטן שד חוזר.  קבוצה זו הייתה חלק מ- 150 נשים שהיו תחת מעקב לחזרת סרטן שד בין השנים 2007 2009.  בכל המקרים, טיפול ניתוחי הצליח להסיר את כל הגידול הראשוני, וגבולות היסטולוגיים היו נקיים מגידול.  כל הנבדקות עברו טיפול סיסטמי דומה לאחר הניתוח, וכולן עברו בדיקת MRI למעקב אחר חזרות אפשריות של המחלה.

מתוצאות המחקר עולה כי חזרות הופיעו ב- 49 נשים בין 7 עד 47 חודשים לאחר טיפול בסרטן הראשוני.  מתוכן, 10 עברו MRI טרום ניתוחי (קבוצה A).  ב- 3 מתוך המקרים הללו, MRI הדגים מחלה רב מוקדית או רב מרכזית שלא נראתה באמצעות שיטות הדמיה אחרות.  ב- 2 מ- 39 הנשים הנותרות שלא עברו MRI טרום ניתוחי (קבוצה B), מוקדי מחלה נוספים נמצאו במהלך הניתוח.

על מנת להסיר את הגידול ההתחלתי, 6 (60%) מהנשים בקבוצה A עברו מסטקטומיה, 3 (30%) עברו הסרה איזורית (quadrantectomy), ואישה אחת (10%) עברה הסרה של הגידול בלבד.  בקבוצה B, 8 (21%) נשים עברו מסטקטומיה, 27 (69%) עברו quadrantectomy, ו 4 (10%) עברו הסרת גידול.

במעקב, 14% מהנשים בקבוצה A פיתחו חזרות מקומיות באותו הצד, ו 12% פיתחו קרצינומה בצד השני.  לעומת זאת, חזרות מקומיות באותו הצד וקרצינומות בצד השני נמצאו ב- 86% ו 88%, בהתאמה, מהנשים בקבוצה B (P < .001).  דבר שעשוי לרמז, לטענת החוקרים, על דירוג לא נכון של המחלה מלכתחילה.

ממצאים אלו מורים על כך ש- MRI מקומי טרום ניתוחי מאפשר הפחתה משמעותית בחזרות באותו הצד ובסרטן בצד המנוגד, ככל הנראה לאור העובדה שהקלינאים עשויים להעריך טוב יותר את היקף המחלה.

במחקר נוסף על השימוש ב- CE-MRM (contrast-enhanced MR mammography) בתכנון ניתוח לסרטן שד ראשוני, מצאו החוקרים כי שיטת הדמיה זו זיהתה את כל הנגעים שזוהו באמצעים האחרים, יחד עם 51 נגעים חשודים נוספים ב- 34 מתוך 164 נשים (21%) דבר שהוביל לשינוי טיפולי ב- 32 מנשים אלו (20%).

ככלל, טוענים החוקרים, יש להמליץ על MRI במחלת שד, על מנת להעריך בדיוק רב יותר את היקף המחלה.

המומחים מסכמים כי שני המחקרים תומכים בשימוש ב- MRI טרום ניתוחי בסרטן שד, אולם יש צורך בהשגת מידע נוסף על מנת להבין את הערך האמיתי של הבדיקה בחולות אלו.

מתוך הכנס השנתי של ה- American Roentgen Ray Society, שנערך במאי 2010, בסן דייגו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה