מהם גורמי הסיכון להרעלה מתרופות נוגדות פרכוסים? (מתוך Epilepsia)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-2 באפריל 2010 ב-Epilepsia, עולה כי הסיבה השכיחה ביותר להרעלה מתרופות נוגדות פרכוסים (שאינן בנזודיאזפינים) היא נטילה מכוונת של מינון יתר.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שנערך לבדיקת גורמי הסיכון להרעלה מתרופות נוגדות פרכוסים שאינן בנזודיאזפינים (nonbenzodiazepine antiepileptic drug, NBAED) באיראן. לדבריהם, כ-1% מהאוכלוסייה נוטלת תרופות נוגדות פרכוסים לטיפול באפילפסיה, ייצוב מצב רוח בהפרעות פסיכיאטריות שונות, ועוד. מחקר שפורסם בשנת 2004 מצא כי תרופות נוגדות פרכוסים אחראיות ל-3.2% מכלל מקרי ההרעלה במבוגרים אמריקאים, וכי הן הסיבה ה-7 בשכיחותה לתמותה הקשורה להרעלות.

מטרת החוקרים הייתה להעמיק את הידע הקיים על האפידמיולוגיה של הרעלות מתרופות נוגדות פרכוסים במדינות מתפתחות, דוגמת איראן. הם ערכו מחקר חתך שכלל 9,809 מתבגרים ומבוגרים שסבלו ממינון יתר תרופתי ואושפזו בבית חולים לאורך 6 חודשים בשנת 2003.

מתוצאות המחקר עולה כי 275 מהמשתתפים סבלו מהרעלת NBAED, 199 נטלו מינון יתר של NBAED ובנזודיאזפינים, ו-9,335 סבלו מהרעלת בנזודיאזפינים. החוקרים מדווחים כי 95.3% ממקרי מינון היתר של תרופות נוגדות פרכוסים היו מכוונים, ומוסיפים כי נטילה מכוונת של מינון יתר נצפתה בשכיחות גבוהה יותר באופן מובהק במשתתפים שנטלו מינון יתר של NBAED בלבד, בהשוואה למשתתפים עם הרעלת בנזודיאזפינים בלבד (98.9% לעומת 87%, p<0.001). במשתתפים שסבלו מהרעלת NBAED נצפתה רמת ההכרה הנמוכה ביותר בעת האשפוז (p<0.001) וכן נמצא להם סיכון כפול לאשפוז (p<0.001), בהשוואה לקבוצות ההרעלה האחרות. החוקרים מציינים כי לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות במספר מקרי המוות בשל הרעלה.

בניתוח רב משתני נמצא קשר מובהק בין סיפור קודם של אירוע פסיכולוגי, הפרעה רפואית, ובדידות, ובין סיכון גבוה להרעלה מתרופות נוגדות פרכוסים. החוקרים מוסיפים כי רמת השכלה גבוהה נמצאה כגורם מגן מפני הרעלת נוגדי פרכוסים, וכי לא נמצא קשר בין מעשים אובדניים קודמים, גיל, מין או מצב התעסוקה ובין הסיכון להרעלה מתרופות נוגדות פרכוסים.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי הגברת המודעות להשלכות של הרעלה מתרופות נוגדות פרכוסים, עשויה לצמצם את ההיארעות של הרעלה עצמית מכוונת. כעת מעוניינים החוקרים לבחון את היעילות של מגוון התערבויות חינוכיות בצמצום של התנהגות אובדנית בחולים אלו.

Epilepsia 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה