האם עלייה במשקל הגוף בבגרות משפיעה על הסיכון לסרטן שד? (מתוך הכנס השנתי ה-101 של American Association for Cancer Research)

עליה של 30 פאונד או יותר במשקלן של נשים, מגיל 20 עד לכניסה למנופאוזה מלווה בסיכון מוגבר פי שתיים לסרטן שד לאחר-מנופאוזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי ה-101 של American Association for Cancer Research.

לדברי החוקרים, הקשר החיובי בין ערכי BMI ובין הסיכון לסרטן שד מוגבל לנשים, שמעולם לא נטלו HRT (Hormone Replacement Therapy).

המחקר הפרוספקטיבי כלל 72,007 נשים ממחקר Prostate, Lung, Colorectal and Ovarian Cancer Screening Trial בגילאי 55-74 שנים בתחילת המחקר. הסקירה הנוכחית מתמקדת ב-23,000 נשים שמעולם לא נטלו טיפול הורמונאלי.

הנשים דיווחו על הגובה והמשקל בגילאי 20, 50 ובכניסה למחקר, וערכי BMI חושבו על-בסיס מידע זה. בין השנים 1993-2007, דווח על 3,677 מקרי סרטן שד לאחר מנופאוזה.

החוקרים מצאו כי הסיכון לסרטן שד לאחר-מנופאוזה עלה בעקביות לאורך קטגוריות BMI בעת הכניסה למחקר (p<0.0001), זאת ללא קשר לערכי BMI בגיל 20.

החוקרים מצאו בנוסף כי לעודף-משקל או השמנת-יתר (ערכי BMI של 25 ומעלה), הן בגיל 20 והן בכניסה למחקר, הייתה השפעה מגנה על הסיכון לסרטן שד לאחר מנופאוזה, בהשוואה לסיכון בנשים בעלות משקל תקין בגיל 20, אך בעלות עודף משקל או השמנת-יתר בכניסה למחקר.

בהשוואה לנשים בהן לא חל שינוי בערכי BMI, בנשים בהם חלה עלייה של 5 ק”ג למ”ר בערכי BMI, או יותר, בין הגילאים 20 ו-50, תועד סיכון יחסי של 1.82 לסרטן שד. בנשים בהם ערכי BMI עלו ב-5 ק”ג למ”ר ומעלה מגיל 50 ועד לכניסה למחקר, הסיכון היחסי עמד על 1.56.

כאשר ערכי BMI עלו ב-5 ק”ג למ”ר מגיל 20 ועד הכניסה למחקר, הסיכון היחסי עמד על 1.93, בהשוואה לנשים בהן ערכי BMI נותרו זהים לאורך הבגרות, או ירדו ב-1 ק”ג למ”ר ומעלה.

עלייה בערכי BMI של 5 ק”ג למ”ר מקבילה לעליה של 30 פאונדים בנשים בעלות גובה ממוצע. מדובר בעליה נפוצה מאוד במשקל. כ-57% מהנשים במדגם עלו במשקלן בהיקף זה.

התוצאות נותרו לאחר תקנון לגיל, סיפור משפחתי, הריונות וגורמי סיכון אחרים לסרטן שד. החוקרים מאמינים כי הסיכון המוגבר נובע מכך שבנשים לאחר מנופאוזה, רקמת השומן הינה מקור משמעותי לייצור אסטרוגן, ועם עלייה זו בייצור אסטרוגן, חלה עלייה בפרוליפרציה של תאי שד או בסיכון לסרטן שד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר מצביעות על חשיבות שמירה על ערכי BMI בטווח התקין לאורך תקופת הבגרות בכל הנוגע לסיכון לסרטן שד לאחר-מנופאוזה. המסר העיקרי הוא שיש לשמור על ערכי BMI בטווח הבריא ולאורך זמן.

מתוך הכנס השנתי ה-101 של American Association for Cancer Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה