עלויות הטיפול ב-Losartan ו-Candesartan במסגרת הטיפול ביתר לחץ דם (מתוך Journal of Human Hypertension)

שכיחות יתר לחץ-דם באירופה נעה סביב 40%, ולפי ההערכות, הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם במהלך החיים עולה על 90%. יתר לחץ דם הוא אחד מגורמי הסיכון החשובים ביותר למחלה קרדיווסקולארית, ולהפחתת לחץ דם חשיבות רבה בשיפור המצב הבריאותי של המטופל, וצמצום הנטל על מערכת הבריאות.

אעפ”י שהוכח כי חסמי הקולטן לאנגיוטנסין (ARB Angiotensin Receptor Blockers), Losartan (לוסרטן) ו-Candesartan (אטאקנד), הן תרופות יעילות בטיפול ביתר לחץ דם, רק לאחרונה נערכה השוואה שלהן במצבים קליניים בחיים-האמיתיים, כטיפול הראשוני ביתר לחץ דם. מהמחקר עלה כי Candesartan הפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה ל-Losartan (HR = 0.86,  95% CI = 0.77-0.96) במהלך חציון מעקב של 2.0 שנים. מהמחקר עולה ירידה של 14.4% בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בעקבות טיפול ב-Candesartan, בהשוואה לטיפול ב-Losartan, במסגרת הטיפול הראשוני בחולים עם יתר לחץ דם.

למרות שהמחקר הוכיח כי טיפול ב-Candesartan מלווה בשכיחות נמוכה יותר של אירועים קליניים, בהשוואה ל-Losartan, על הצוותים הרפואיים להתייחס גם לעלויות הכרוכות בטיפולים השונים. כאשר בוחנים את ההשלכות הכלכליות של טיפולים שונים, אין להתייחס רק לעלות התרופה הניתנת לטיפול, אלא גם לעלויות הכרוכות בהתפתחות מצבים שונים הדורשים פנייה לרופא המטפל ואשפוז לבית החולים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ניצול המשאבים והעלויות של Losartan ו-Candesartan בחולים הסובלים מיתר לחץ דם. לשם כך, הם העריכו את ניצול המשאבים (תרופות, ביקורים במרפאות חוץ, אשפוזים ובדיקות מעבדה) בעקבות טיפול ב-Losartan ו-Candesartan ב-14,100 מטופלים במצבים קליניים בחיים האמיתיים. החוקרים אספו באופן אלקטרוני את הנתונים אודות החולים מרישומים של הרופא המטפל ומהמאגר הארצי בשבדיה לתיעוד תמותה ואשפוזים.

מתוצאות המחקר עולה כי שכיחות הפניות למרפאות-חוץ היה גבוה יותר בקרב חולים שטופלו ב-Losartan (הבדל של 15.6%), וכך גם מספר בדיקות המעבדה (13.8%+) והאשפוזים (13.8%+), בהשוואה לחולים שטופלו ב-Candesartan. במהלך זמן מעקב מקסימאלי של תשע שנים, ממוצע העלות הכוללת לכל מטופל היה גבוה ב-10,369 SEK   (95% CI = 3109-17,629) בקבוצת המטופלים ב-Losartan.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-Candesartan במסגרת הטיפול הראשוני בחולים עם יתר לחץ דם, מלווה בעלויות רפואיות נמוכות יותר, בטווח הארוך, בהשוואה לטיפול ב-Losartan. למרות שהירידה הצפויה בעלות של Losartan , לאחר שיפוג תוקף הפטנט, תוביל לירידה בעלות התרופה בהשוואה ל-Candesartan, העלויות הכוללת למערכת הבריאות צפויות להיות דומות עם שתי שיטות הטיפול, מאחר שהטיפול ב-Candesartan מלווה בשיעור נמוך יותר של אירועים קליניים יקרים.

Journal of Human Hypertension advance online publication,8 April 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה