מה מקומו של טיפול באספירין בחולים שאובחנו לאחרונה כסובלים מסוכרת? (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של ירחון Diabetes Care עולה כי חולים שאובחנו לאחרונה כסובלים מסוכרת מסוג 2 הנוטלים אספירין עשויים להרוויח קרוב לארבע שנות חיים בממוצע, וזאת בעלות של פחות מאלפיים דולר, לטענת החוקרים.

החוקרים מסבירים כי הסיכון לפתח מחלה קרדיווסקולארית (Cardiovascular disease, CVD) גבוה פי 2 עד 4 בקרב חולים סוכרתיים. על מנת למנוע תחלואה זו, ממליץ ה-American Diabetes Association (ADA) על נטילת אספירין לחולי סוכרת מעל גיל 40 שנים. הנחיותיו תומכות בשימוש באספירין עבור כל המטופלים שגילם למעלה מ-30 שנים המצויים בסיכון מוגבר ל-CVD באם מסוגלים לסבול את התרופה. בנוסף, מחקרים קודמים ניתחו את היעילות הכלכלית של התכשיר במניעת CVD באוכלוסייה הכללית.

לדברי החוקרים, אותם מחקרים הראו כי השימוש אספירין היה חסכני או יעיל כלכלית, ואולם לא ידוע עד כה אם ניתן לקבוע את אותה המסקנה באופן ספציפי עבור חולי סוכרת.

לפיכך, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לבחון את היעילות הכלכלית במהלך חיי אדם של הטיפול באספירין (במינון 80 מ”ג ליום) בקרב חולים בגילאי 40 שנים ומעלה אשר אובחנו לאחרונה כסובלים מסוכרת מסוג 2. הם עשו שימוש במודל מתוקף של יעילות כלכלית על מנת לעשות סימולציה של התקדמות המחלה וסיבוכיה, לרבות נפרופתיה, נוירופתיה, רטינופתיה, מחלת לב כלילית ושבץ מוחי. במסגרת המודל הוערכו העלויות המצטברות של החולים עבור טיפול מקובל וכן עבור טיפול מקובל ולצידו אספירין, ממועד האבחנה ועד למוות, או עד לגיל 94 שנים.

החוקרים מדווחים כי על פי המודל, חולי סוכרת מסוג 2 אשר נוטלים אספירין עשויים להשיג תוחלת חיים ארוכה יותר ועבור עלות נמוכה באופן יחסי. באופן ספציפי, הם מציינים כי חולים הנוטלים אספירין השיגו 0.31 שנות חיים (Life years, LY) או 0.19 שנות חיים המותקננות לאיכות החיים (Quality-adjusted life years, QALYs). רווח זה בתוחלת החיים הסתכם בעלות נוספת של כ-1,700 דולר. בנוסף, השימוש באספירין הראה יחס יעילות כלכלית של 5,428 דולר לכל שנת חיים שנתווספה, או 8,801 דולר לכל QALY. עבור נשים, עמד יחס זה על 13,833 דולר ל-QALY לעומת 5,752 דולר עבור הגברים.

החוקרים מוסיפים כי חולים אשר נטלו אספירין הורידו את ההיארעות המצטברת לאירועים כליליים ב-3.91%, וכן הורידו את שיעור התמותה ממחלת לב כלילית ב-4.65%. עם זאת, ההיארעות המצטברת של שבץ מוחי דווקא עלתה ב-0.51%, ממצא אשר הביא לעלייה של 0.28% בשיעור התמותה מסיבה זו.

על אף פי החוקרים מסיקים כי הטיפול המתמשך באספירין הינו יעיל כלכלית, אין הם טוענים כי הינו חסכני. ראשית, הם מסבירים, ההשפעה של אספירין על דמם מדרכי העיכול הביאה לעלייה בסך העלויות הרפואיות בקרב המטופלים שנטלו אספירין. שנית, קבוצה זו של חולים הראתה תוחלת חיים ארוכה יותר ונזקקה לפיכך למשאבים רבים יותר של טיפול בסוכרת וביתר לחץ דם. ולבסוף, הטיפול באספירין משפיע על סיבוכי הסוכרת המאקרווסקולאריים, אולם לא כך עבור אלו המיקרווסקולאריים, הם מזכירים.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים כי לא עלה בידם לבסס בצורה מלאה את יעילות הטיפול באספירין בחולי סוכרת, וכי מודל היעילות הכלכלית בו עשו שימוש מבוסס, ככל המודלים, על הפשטה של ההשערות.

לטענת החוקרים, השימוש באספירין למניעה של תחלואה קרדיווסקולארית עודנו נתון למחלוקת, ודורש מחקר נוסף. הם מציינים כי שני מחקרים גדולים שבוצעו לאחרונה בהקצאה אקראית וראו אור בירחונים JAMA ו-BMJ, נצא כי שימוש במינונים נמוכים של אספירין באוכלוסיית חולים זו לא מנעה אירועים קרדיווסקולאריים. המחקרים להם מתייחסים החוקרים הינם מחקר ה-Japanese Primary Prevention of Atherosclerosis with Aspirin for Diabetes ומחקר ה-Prevention of Progression of Arterial Disease and Diabetes. לדבריהם, יש צורך בהמשך המחקר בתחום על מנת להיטיב להבין אם אספירין הינו יעיל עבור חולי סוכרת מסוג 2. כמו כן, יתכן ויהיה צורך בניתוחים נוספים של היעילות הכלכלית של טיפול זה.

מעוניין/ת לקיים דיון/לשאול בהקשר לסוכרת? בביה”ס לסוכרת תוכלו להכנס לפורום הדיונים ולברר סוגיות אקטואליות צוות המומחים של ביה”ס בראשותו של פרופ’ איתמר רז ישמחו לקיים עמכם דיון.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה