בדיקות CT של הבטן לזיהוי חולים בעלי סיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולארית (מתוך כנס American College of Cardiology)

הסתיידות של אבי העורקים הבטני הינו מדד מנבא למחלה כלילית חסימתית ותמותה מכלל הסיבות, העדר הסתיידות של אבי העורקים הבטני הינה מדד מנבא להעדר מחלה כלילית חסימתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במפגש המדעי American College of Cardiology 2010 Scientific Session.

החוקרים בחנו את הסריקות הממוחשבות הבטניות של 367 חולים אסימפטומטים, להערכת 367 חולים שהיו אסימפטומטים למחלה כלילית אך עברו בדיקת אנגיוגרפיה כלילית בתוך שנה מבדיקת ה-CT. הסריקות הבטניות נערכו מסיבות שונות, דוגמת כאב בטן. במחקר לא נכללו חולים עם מחלת עורקים כליליים ידועה, אוטם לבבי חד עם עליות מקטע ST בזמן אנגיוגרפיה, או ניתוח קודם של אבי העורקים הבטני.

לאחר חציון מעקב של 27 חודשים, 65 חולים מתו. מניתוח חד-משתנים עולה קשר בין עליה בהסתיידות אבי העורקים הבטני ובין עליה בתמותה. מניתוח רב-משתנים עלה כי להסתיידות של אבי העורקים הבטני ערך פרוגנוסטי נוסף על מדדים קליניים, אנטומיה כלילית ותפקוד חדר שמאל.

החוקרים ממליצים כי קרדיולוג יבחן סריקות בטניות קודמות של החולים, שעשויות לסייע בהחלטות הקליניות. הם אינם קוראים לערוך בדיקות CT ללא חומר ניגוד במטרה להעריך את הסתיידות העורקים הכליליים, אך מאחר ומדובר באינפורמציה חופשית, ניתן כבר להשתמש בה. בחלק מהחולים מידע זה עשוי להביא לטיפול אגרסיבי יותר.

מניתוח משני עלה כי ב-134 מהחולים תועדה מחלת עורקים כליליים חסימתית. חולים עם חסימות של העורקים הכליליים היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, סוכרת וערכי כולסטרול גבוהים, ונטילת טיפול באספירין וסטטינים. מדדי הסתיידות של אבי העורקים הבטני היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם מחלה כלילית חסימתית.

מהצד השני של הספקטרום של הסתיידות של אבי העורקים הבטני, רק בשבעה מבין 62 הנבדקים עם מדד של 0 הודגמה מחלה כלילית חסימתית באנגיוגרפיה. לנוכחות הסתיידות של אבי העורקים הבטני לנבא מחלה כלילית חסימתית רגישות של 96% וסגוליות של 31%, עם ערך מנבא חיובי של 58% וערך מנבא שלילי של 89%.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי דרושים מחקרים גדולים יותר לאישור הממצאים.

American College of Cardiology 2010 Scientific Session

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה