האם ל-Sildenafil השפעה על הלחץ הפורטאלי בחולי שחמת כבד? (מתוך Clinical Gastroenterology and Hepatology)

Sildenafil מביא לירידה בלחץ העורקי אך לא בלחץ הפורטאלי בחולים עם שחמת כבד מפוצה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Clinical Gastroenterology and Hepatology.

לדברי החוקרים, מעכבי PDE-5 (Phosphodiesterase) דוגמת Sildenafil מגבירים את ההרפיה של שריר חלק בכלי דם. מחקרים להערכת תרופות אלו בחולים עם יתר לחץ דם פורטאלי העלו תוצאות סותרות, ככל הנראה מאחר שהמחקרים כללו חולים עם שחמת כבד לא-מפוצה.

במחקר הנוכחי, החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל, גייסו רק חולים עם שחמת כבד מפוצה (כלומר, ללא מיימת, דליות מדממות, צהבת, או אנצפלופתיה).

12 חולים (חציון גיל של 55 שנים) עם HVPG (Hepatic Venous Pressure Gradient) של מעל 5 מ”מ כספית בתחילת המחקר. החולים קיבלו טיפול פומי ב- Sildenafil במינון 25 מ”ג. החוקרים בדקו שוב את ערכי HVPG לאחר 30 ו-60 דקות, ונתנו לחולים מנה שנייה של 25 מ”ג במידה והלחץ העורקי הממוצע לא ירד בלמעלה מ-15%, והחולה היה א-תסמיני. החוקרים ערכו את המדידה הסופית של HVPG לאחר 90 דקות.

החוקרים בחנו את ערכי HVPG לאחר 30 דקות ב-11 חולים, 12 חולים עברו מדידת HVPG לאחר 60 דקות ובתשעה חולים נערכה מדידת HVPG לאחר 90 דקות.

חציון הלחץ העורקי הממוצע עמד על 93 מ”מ כספית וחציון ערכי HVPG בתחילת המחקר עמד על 10.4 מ”מ כספית. Sildenafil הביא לירידה משמעותית בחציון הלחץ העורקי הממוצע של 7 מ”מ כספית, 6.5 מ”מ כספית ו-8 מ”מ כספית, לאחר 30, 60 ו-90 דקות, בהתאמה, ללא שינוי משמעותי בקצב הלב אך לא הייתה לטיפול השפעה על HVPG או על לחץ היתר של ורידי הכבד.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Clin Gastroenterol Hepatol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה