חומרת אסתמה נותרת קבועה בנשים הרות הממשיכות בטיפול התרופתי (Obstet Gynecol.)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת מרץ של Obstetrics & Gynecology עולה כי חומרת אסתמה במהלך ההיריון נותרת זהה לחומרתה בשנה הקודמת בנשים הממשיכות בנטילת הטיפול התרופתי הקבוע, אך חמורה יותר בקרב אלו המפסיקות את הטיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו את חוק השליש: בשליש מהנשים חל שיפור באסתמה במהלך ההיריון; בשליש אחר חלה החמרה במחלה; ובשליש האחרון המחלה נותרת ללא-שינוי. עם זאת, לעיתים קרובות הערכת שיפור במחלה הייתה סובייקטיבית, והתלקחויות נקבעו לפי אשפוזים או פניות לחדר מיון. אף אחד מהמחקרים לא התבסס על היעדים הקליניים הנפוצים יותר של תסמינים ונטילת טיפול תרופתי, להערכת התלקחויות אסתמה במהלך ההיריון.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה של גורמים הקשורים בחולה או גורמים הקשורים בטיפול, על חומרת אסתמה במהלך היריון, בקרב נשים הרות, עם משך היריון של פחות מ-24 שבועות. ראיונות אישיים וטלפוניים שימשו לאיסוף נתונים אודות תסמינים וטיפול תרופתי. מבין 872 נשים עם אסתמה שאובחנה ע”י רופא, 686 סבלו מאסתמה פעילה; מתוכן, החוקרים הצליחו לאסוף נתונים מלאים אודות 641 נשים. שינויים בחומרת אסתמה, כפי שנקבע לפי Global Initiative for Asthma, נקבעו במהלך כל חודש היריון.

לדברי החוקרים, חומרת אסתמה טרם ההיריון והשימוש בתרופות בהתאם להנחיות Global Initiative for Asthma השפיעו באופן מובהק ובולט על מהלך המחלה. אף אחד מהגורמים האחרים שנבחנו לא זוהה כגורם סיכון משמעותי לשינויים מובהקים בחומרת אסתמה, שהוגדרו כשינוי של דרגה אחת לפי קטגוריות Global Initiative for Asthma.

התועלת הרבה ביותר בעקבות טיפול הולם זוהתה בנשים עם אסתמה קלה, עם ירידה של 62% בסיכון להחמרת אסתמה בקרב אלו עם אסתמה אינטרמיטנטית (OR = 0.38,  95% CI = 0.23-0.64) וירידה של 52% בסיכון בקרב אלו עם אסתמה עיקשת קלה (OR = 0.48,  95% CI = 0.28-0.84). חודש ההיריון או הטרימסטר לא היו קשורים באופן עקבי עם שינויים בחומרת אסתמה.

החוקרים כותבים כי חומרת אסתמה במהלך ההיריון דומה לחומרתה בשנה שקדמה להיריון, בתנאי שהחולות ממשיכות בנטילת הטיפול התרופתי. במידה והן מפסיקות את נטילת הטיפול, גם אסתמה קלה צפויה להחמיר.

מגבלות המחקר כוללות חוסר אפשרות להעריך ישירות את התפקוד הריאתי; איסוף נתונים אודות תסמינים וטיפול תרופתי על-בסיס ראיונות, עם המגבלה של הטיית זיכרון.

ממחקר שפורסם לאחרונה עולה האפשרות לסיכון משמעותי לעובר בעקבות התלקחויות אסתמה באם.  לפי המלצות ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists), על הנשים להמשיך בנטילת הטיפול, במטרה לשמור על בריאות האם והעובר. המאמר הנוכחי מספק עדות אמפירית להנחיות אלו: הדרך הטובה ביותר למנוע התלקחויות במהלך ההיריון היא ע”י נטילת טיפול תרופתי כנגד אסתמה, בהתאם לחומרת התסמינים.

Obstet Gynecol. 2010;115:559-567

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה