האם תיקון פגם במחיצה הבין-חדרית בנשים משפיע על תוצאות ההיריון בהמשך? (מתוך BJOG)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-15 בפברואר ב-BJOG, עולה כי נמצא פרופיל סיבוכי הריון שונה בנשים עם פגם מבודד במחיצה הבין חדרית (Ventricular Septal Defect, VSD) שעבר תיקון, לעומת נשים עם VSD שלא תוקן.

לדברי החוקרים, ייתכן הריון תקין בנשים עם VSD לא מתוקן, אך במחקר נצפה סיכון מוגבר לרעלת הריון באוכלוסיה זו. הם מוסיפים כי בנשים עם VSD שעבר תיקון נצפה סיכון מוגבר ללידה מוקדמת וללידת תינוק קטן לגיל הריון.

החוקרים בדקו נתונים על 147 הריונות מלאים ב-88 נשים עם VSD, כולל 43 הריונות ב-29 נשים שעברו תיקון של הפגם, ו-104 הריונות ב-59 נשים עם VSD לא מתוקן.

מתוצאות המחקר עולה, כי לנשים עם VSD לא מתוקן נצפה סיכוי גבוה פי 4.59 לפתח רעלת הריון, בהשוואה לקבוצת הביקורת. עם זאת, לנשים עם VSD מתוקן נצפה סיכוי גבוה פי 4.02 ללידה מוקדמת וסיכוי גבוה פי 4.09 ללידת תינוק קטן לגיל הריון, בהשוואה לנשים עם VSD לא מתוקן.

החוקרים מדווחים כי לא נצפה הבדל מובהק בין הקבוצות בהיארעות של סיבוכים לבביים, צורת הלידה ומצב הילודים. 3 תינוקות נולדו עם מום לב מולד (2 לנשים עם VSD מתוקן), ונצפה מקרה אחד של מות עובר ברחם בשבוע 23 להריון, באשה עם VSD לא מתוקן.

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי למרות שנשים עם VSD מבודד שלא עבר תיקון וללא יתר לחץ דם ריאתי נמצאות בסיכון נמוך לסיבוכים קרדיווסקולאריים, במחקר נמצא סיכון גבוה יותר לרעלת הריון באוכלוסיה זו. לדבריהם, בשלב זה אין ראיות התומכות בסגירה כירורגית מוקדמת של הפגם הבין-מחיצתי בנשים צעירות המתכננות הריון. לפיכך, יש לקבל את ההחלטה על תיקון הפגם בהתאם לגודלו ולהשלכותיו, דוגמת יתר לחץ דם ריאתי ועודף נפח בחדר הלב השמאלי, וללא קשר לתכניות הילודה.

BJOG 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה