הקשר בין עליה מופרזת במשקל במהלך ההיריון ובין סוכרת הריונית (מתוך Obstetrics & Gynecology)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת מרץ של Obstetrics & Gynecology עולה קשר בין עליה מופרזת במשקל בשלב מוקדם במהלך ההיריון ובין סיכון מאוחר יותר להתפתחות סוכרת הריונית.

לדברי החוקרים, על הרופאים לדון עם המטופלות שלהם, בשלב מוקדם במהלך ההיריון, בנושא עליה הולמת במשקל הגוף במהלך ההיריון, בעיקר במהלך הטרימסטר הראשון, ולסייע לנשים לעקוב אחר העלייה במשקלן.

החוקרים מסבירים כי מתוצאות המחקר עולה כי עלייה במשקל בשלב מוקדם במהלך ההיריון הינה גורם סיכון ניתן לשינוי, לסוכרת הריונית. דרושים מחקרים אקראיים במטרה לקבוע את ישימות התערבות מוקדמת מסוג זה, ואת הדרכים הטובות ביותר לסייע לנשים לענות על המלצות IOM (Institute of Medicine).

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין קצב העלייה במשקל במהלך ההיריון, לפני בדיקות סקר לסוכרת הריונית ואת הסיכון בהמשך לסוכרת הריונית. מדגם המחקר כלל 345 מקרים עם סוכרת הריונית ו-800 ביקורות שילדו בין 1996 ו-1998, שעברו בדיקות סקר לסוכרת הריונית לאחר 24-28 שבועות היריון, על-פי ערכי הסף שנקבעו לפי National Diabetes Data Group.

הסיכון לסוכרת הריונית עלה עם עליה בקצב העלייה במשקל במהלך ההיריון, לאחר תקנון לגיל בעת הלידה, גזע ומוצא אתני, מספר הריונות קודמים וערכי BMI לפני ההיריון.

כאשר החוקרים ערכו השוואה בין השליש התחתון של קצב העלייה במשקל הגוף במהלך ההיריון (פחות מ-0.27 ק”ג לשבוע), קצב מהיר יותר של עלייה במשקל הגוף מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת הריונית. עם עלייה במשקל הגוף בקצב של 0.27 עד 0.40 ק”ג בשבוע , יחס הסיכויים לסוכרת הריונית עמד על 1.43 (95% CI = 0.96-2.14), ועם קצב עלייה במשקל של לפחות 0.41 ק”ג בשבוע יחס הסיכויים לסוכרת הריונית עמד על 1.74 (95% CI = 1.16-2.60).

עליה מוגזמת במשקל במהלך הטרימסטר הראשון עשויה להסביר את הקשר בין קצב העלייה במשקל הגוף ובין סוכרת הריונית. הקשר היה בולט יותר בנשים בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר ובנשים לא-לבנות.

עלייה מהירה במשקל הגוף במהלך ההיריון, במיוחד בשלב מוקדם במהלך ההיריון, עשויה להגדיל את הסיכון לסוכרת הריונית. עליה במשקל הגוף בשלב מוקדם במהלך ההיריון הינה גורם סיכון הניתן לשינוי, לסוכרת הריונית, ועל הרופאים המטפלים להקדיש תשומת לב רבה יותר לנושא זה.

מגבלות המחקר כוללות דיווח עצמי על משקל הגוף לפני ההיריון במרבית המקרים; נתונים חסרים אודות תיעודי המשקל ברשומות הרפואיות בכ-15% מהנשים; העדר נתונים על הרכב העלייה במשקל במהלך ההיריון; העדר אינפורמציה אודות חלק מהערפלנים האפשריים, דוגמת דיאטה ופעילות גופנית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו אחד המחקרים הראשונים התומך בקשר ישיר בין עליה במשקל במהלך ההיריון ובין הסיכון לסוכרת הריונית. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Obstet Gynecol. 2010;115:597-604

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה