טיפול אנטיביוטי מניעתי לשיפור סיכויי ההישרדות בחולים עם כוויות (מתוך BMJ)

טיפול אנטיביוטי מניעתי עשוי לשפר את סיכויי ההישרדות של פצועים עם כוויות, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה, אם כי החוקרים מודים כי איכות העדויות התומכות בכך הוא חלש.

לדברי החוקרים, מספר גורמים מעלים את הסיכון לזיהומים בחולים עם כוויות, עם זאת, קיים קונצנזוס רחב ואחיד בספרות הרפואית הנוכחית, לפיו אין מקום לטיפול אנטיביוטי סיסטמי לחולים עם כוויות חמורות.

עם זאת, בסקירה הנוכחית, החוקרים מצאו כי טיפול אנטיביוטי מניעתי, סיסטמי, הפחית את הסיכויים לתמותה באשפוז בקרוב ל-50%.

ד”ר מיכל פאוול ושות’, מהמרכז הרפואי רבין בפתח-תקווה, כותבים כי באופן תיאורטי, אין מקום להפתעה. טיפול אנטיביוטי מניעתי מפחית תמותה, בקטרמיה ודלקת ריאות על-רקע הנשמה מכאנית בחולים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ. דמיון בין חולים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ ובחולים עם כוויות מצביעים על תועלת דומה לטיפול מניעתי.

עם זאת, ההמלצות לטיפול אינן מתייחסות לטיפול אנטיביוטי מניעתי, סיסטמי, או מציינות באופן מפורש כי טיפול אנטיביוטי מניעתי אינו מומלץ.

הסיבות שצוטטו להעדר המקום לטיפול אנטיביוטי מניעתי לחולים עם כוויות, כוללות העדר תועלת וסיכון מוגבר לתופעות לוואי, בעיקר CDAC (Clostridium Difficile-Associated Colitis) וסלקציה של פתוגנים עמידים לאנטיביוטיקות.

במטרה להבין את היתרונות והסיכונים של טיפול אנטיביוטי מניעתי בתנאים אלו, ד”ר פאוול ושותפיה ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של הנתונים מ-17 מחקרים מבוקרים. המחקרים פורסמו בין השנים 1966 ו-2009, וכללו 1113 חולים. בכל מחקר נערכה השוואה בין צורה מסוימת של טיפול מניעתי סיסטמי, לא-נספג, או מקומי ובין פלסבו או העדר טיפול.

מרבית המחקרים גייסו חולים עם כוויות בלמעלה מ-20% משטח הגוף.

החוקרים מדווחים כי טיפול אנטיביוטי מניעתי, סיסטמי, ניתן למשך 4-14 ימים לאחר האשפוז, הביאה להפחתת שיעורי התמותה באשפוז, מכלל הסיבות, ב-46%. מספר החולים בהם נדרש לטפל עמד על 8 .

מנגד, מתן טיפול אנטיביוטי טרום-ניתוחי, לא-נספג או מקומי בלבד, לא השפיע משמעותית על התמותה.

טיפול אנטיביוטי מניעתי, סיסטמי, הפחית את הסיכון לדלקת ריאות, בעוד שטיפול מניעתי טרום-ניתוחי הפחית את הסיכון לזיהומי פצע. מתן טיפול אנטיביוטי נגד סטפילוקוקוס הפחית את הסיכון לזיהומים או קולוניזאציה של Staphylococcus Aureus.

מבחינת תופעות לוואי, הנתונים משלושה מחקרים הצביעו על עליה משמעותית בעמידות לתרופות אנטיביוטיות ששימשו כטיפול מניעתי.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי אף אחד מהממצאים אינו חד-משמעי, מאחר שהאיכות המתודולוגית הכוללת של המחקרים הייתה נמוכה.

הם כותבים כי הם הצליחו להדגים חוסר-התאמה בין ההנחיות הנוכחיות לטיפול בחולים עם כוויות, הממליצות כנגד מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי, ובין העדויות המצביעות על ירידה של כ-50% בשיעורי התמותה מכלל הסיבות עם טיפול אנטיביוטי מניעתי, סיסטמי.

לאור מיעוט העדויות בנושא והמגבלות של המחקרים הנוכחיים, החוקרים מזהירים כי יש להתייחס למחקר זה כאל בסיס לעריכת מחקר אקראי ומבוקר גדול.

BMJ. Published online February 17, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה