טיפול ב-Montelukast מפחית את שיעורי ההישנות של צפצופים בילדים לאחר ברונכיוליטיס על-רקע זיהום RSV (מתוך Journal of Pediatrics)

ממחקר חדש עולה כי Montelukast (סינגולייר), אנטגוניסט לקולטן ללויקוטריאנים, עשוי לסייע במניעת הישנות אירועי צפצופים לאחר ברונכיוליטיס על-רקע זיהום בנגיף RSV (Respiratory Syncytial Virus).

החוקרים מסבירים כי מעבודה מוקדמת, הם ידעו כי קיימת קורלציה בין רמות Cysteinyl Leukotriene בדרכי האוויר ובין מספר האאזנופילים בברונכיוליטיס על-רקע זיהום RSV. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם ירידה ברמות לויקטוריאנים עם Montelukast עשויה להפחית דה-גרנולציה של אאזנופילים, שתסייע במניעת הישנות צפצופים.

מדגם המחקר כלל 200 תינוקות, בגילאי 6-24 חודשים, שאושפזו עם אירוע ראשון של ברונכיוליטיס חריפה על-רקע זיהום RSV. המשתתפים קיבלו טיפול פומי ב- Montelukast, במינון 4 מ”ג, או פלסבו, בכל יום למשך 3 חודשים. החוקרים העריכו דה-גרנולציה של אאזנופילים על-פי רמות EDN  (Eosinophil-Derived Neurotoxin) בדם.

בתום תקופת המחקר, תועדה ירידה מובהקת ברמות EDN בקבוצת המטופלים ב- Montelukast (p<0.01) עם עליה מובהקת בקבוצת הפלסבו (p<0.0001). רמות נוירו טוקסין נותרו נמוכות יותר משמעותית בקבוצת Montelukast לאחר 12 חודשים.

בקרב תינוקות בקבוצת הטיפול ב- Montelukastתועד שיעור נמוך יותר משמעותית של אירועים חוזרים של צפצופים (p=0.039), אך ההבדל המובהק בין הקבוצות צץ רק לאחר 9-12 חודשים. למרות שממצאים אלו אינם נראים כעדות משמעותית התומכת בטיפול ב- Montelukast, החוקרים מציינים כי הדבר נובע ככל הנראה מתקופת מעקב קצרה.

החוקרים מציעים כי דה-גרנולציה של אאזנופילים היא מרכיב חשוב בפתוגנזה של מחלה חמורה על-רקע נגיף RSV, וכי דרושים מחקרים נוספים להערכת טיפולים המעכבים דה-גרנולציה של אאזנופילים.

כמו כן, החוקרים מציינים כי תינוקות עם רמות EDN גבוהות לאחר שלושה חודשים, מצויים בסיכון מוגבר להישנות צפצופים. למרות שאירועי צפצופים חוזרים עשויים לנבוע גם מזיהומים נגיפיים אחרים, הם מאמינים כי רמות EDN לאחר שלושה חודשים עשויים לסייע בניבוי הישנות צפצופים בילדים לאחר ברונכיוליטיס על-רקע זיהום נגיפי ב-RSV.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה