קשר בין חשיפה לויטמין D ברחם ובין הסיכון לטרשת נפוצה (מתוך כנס ה-AAN)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-62 של ה- American Academy of Neurology, עולה כי לחשיפה לויטמין D ברחם עלול להיות תפקיד בהתפתחות טרשת נפוצה בהמשך החיים. במחקר ה- Nurses’ Mothers’ Study נמצא כי הסיכון לטרשת נפוצה היה נמוך יותר בקרב נשים שנולדו לאימהות עם צריכה גבוהה של ויטמין D או חלב במהלך ההריון.

החוקרים מציינים כי זהו המחקר הראשון שבדק את הקשר בין צריכת ויטמין D במהלך ההריון והסיכון לטרשת נפוצה בבני אדם, והוא מחזק את הראיות הקיימות בספרות בנוגע לקשר בין ויטמין D וטרשת נפוצה.

המחקר כלל למעלה מ-35,000 משתתפות, שאמהותיהן הביולוגיות מילאו שאלון על הרכב התזונה שלהן במהלך ההיריון. החוקרים בדקו את הקשר בין צריכת חלב אימהית, צריכת ויטמין D אימהית, ורמות 25-hydroxyvitamin D האימהיות הצפויות במהלך ההריון, ובין הסיכון של הבנות לפתח טרשת נפוצה.

מתוצאות המחקר עולה כי 200 נשים אובחנו כסובלות מטרשת נפוצה. במחקר נמצא כי לנשים שנולדו לאימהות עם צריכת חלב או ויטמין D גבוהה היה סיכוי נמוך יותר לפתח טרשת נפוצה.

לנשים שנולדו לאימהות אשר שתו לפחות 4 כוסות חלב ליום נצפה סיכון יחסי מתוקנן לגיל של 0.44 (95% CI 0.16-1.23) לפתח טרשת נפוצה, לעומת בנות לאימהות ששתו פחות מ-3 כוסות חלב ליום. החוקרים מדווחים כי נמצא קשר הפוך בין רמת הויטמין D הצפויה של האימהות ההרות, ובין הסיכון לטרשת נפוצה של בנותיהן (RR 0.58, 95% CI 0.37-0.90).

עבודות קודמות הדגימו כי גורמים סביבתיים מעורבים בהתפתחות טרשת נפוצה. במחקר שפורסם בשנת 2009 ב-Neurology נמצא כי עישון הוא אחד מגורמי הסיכון החזקים להתפתחות טרשת נפוצה, וכן נמצא קשר בין חסר ויטמין D וזיהום בנגיף EBV ובין סיכון לפתח את המחלה. לאור תוצאות המחקר הנוכחי מציעים החוקרים כי ייתכן וניתן למנוע חלק ממקרי טרשת נפוצה באמצעות הגברת החשיפה לויטמין D ברחם.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי רוב רובו של ויטמין D מגיע מחשיפה לשמש, שלא נמדדה במחקר. כמו כן, נעשה שימוש בשאלון רטרוספקטיבי, התלוי בזיכרון האימהות על תזונתן לפני מספר עשורים.

החוקרים מדגישים כי תוצאות המחקר תומכות בקשר בין ויטמין D וטרשת נפוצה, אך לא מוכיחות כי קיים קשר כזה. דרושים מחקרים נוספים בתחום, הכוללים מעקב אחר רמות ויטמין D במהלך ההריון להערכה מדויקת יותר של הקשר.

מתוך הכנס American Academy of Neurology 62nd Annual Meeting, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה