השימוש ב-enoxaparin במעבדת הצינתורים תוך הסתייעות במבחן Hemonox (מתוך TheHeart )

 מחקר חדש שעומד להתפרסם ב-16/2/2010 מה-of the American College of Cardiology שבחן שימוש ב-enoxaparin (קלקסן, סאנופי-אוונטיס) עשוי להעלות באופן ניכר השימוש בתכשיר זה במעבדות הצינתורים בארה”ב. כך מדווחים ב-The Heart לאור התוצאות הטובות של המחקר.

עורכי המחקר מסבירים כי למרות שהיו מס’ מחקרים שהצביעו על יעילות שווה ובטיחות טובה יותר של קלקסן לעומת הפרין (UFH) במסגרת טיפול מלעורי (PCI) באירוע קורונרי חד (ACS) השימוש לא היה גבוה עד כה מהסביה שלמצנתרים לא היה מידע מספק על סטטוס הקרישה של המטופל. האפשרות לעשות כעת שימוש במבחן קרישה תהפוך את הדאגה/מחסום לשימוש בקלקסן כלא רלבנטית. לדעתם, אם המטופל מקבל קלקסן בטיפול הנמרץ אין סיבה להחליף להפרין במעבדת הצינתורים.

במסגרת המחקר נעשה שימוש במבחן Hemonox במעבדת הצינתורים, אשר לדברי החוקרים הוא מבחן  קל ליישום ומציג נתונים אמינים בזמן קצר.  לדברי החוקרים, לא בטוח שיש מקום וצורך בביצוע הבדיקה בכל מקרה ומקרה.

השתתפו במחקר 296 מטופלים שקיבלו מנות העמסה בעירוי או מנות תראופוטיות תת עוריות של קלקסן במעבדת הצינתורים ועברו את מבחן ה-Hemonox במצב התחלת הטיפול ולאחר 10 דקות מקבלת הקלקסן, אשר השווו לרמות פעילות anti-Xa בפלסמה.

התוצאות הראו שבימוש ברמת סף של 120 שניות לזמן קרישה מבחן ה-Hemonox הראה רגישות של 94.9% במטופלים בקלקסן עם פעילות anti-Xa  (של (<0.5 IU/mL ) .

רמת סף זו, לדעת החוקרים,  מאפשרת למצנתרים לשלול צורך בתוספת טיפול אנטיקואגולנטי כאשר הרמות הן מעבר ל-120 שניות, עם ערך שלילי מנבא טוב.

בשימוש היום יומי סבורים החוקרים שמבחן זה עשוי להיות בשימוש במעבדת הצינתורים בכדי להעריך את רמת האנטיקואגולציה הנדרשת ולהמנע מהצורך להשתמש ב-UFH בנוסף לקלקסן, שכן לפי מחקר ה-SYNERGY תוספת זו כרוכה בתוצאות קליניות טובות פחות.

בכתבה ב-The Heart מצויין גם שהיעילות של קלקסן ב-PCI אלקטיבי וב-NON-STEMI ACS שעוברים PCI נבחנה כבר, וכעת רץ מחקר אירופאי העומד להסתיים בקרוב אשר בוחן יעילות זו גם בחולי STEMI-ACS שעוברים PCI .

לדיווח ב-The Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה