מהי איכות החיים לטווח ארוך של חולים לאחר הקרנות בשל ממאירות של האנוס? (מתוך Cancer)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-15 בפברואר 2010 של ה-Cancer, עולה כי חולים כשנתיים או יותר לאחר הקרנות לטיפול בסרטן האנוס דיווחו על ציוני איכות החיים טובים, אם כי ציוני התפקוד המיני היו נמוכים. החוקרים מדווחים כי אחוז משמעותי של המטופלים דיווחו על שלשולים מרובים, וכי בחולים צעירים יותר נצפו ציוני איכות חיים פחות טובים.

החוקרים ערכו סקר בקרב 32 משתתפים שסבלו מסרטן לא גרורתי של האנוס מסוג squamous cell. הם מציינים כי במקור נשלח הסקר ל-80 מטופלים, ומוסיפים לא נמצאו הבדלים קליניים או דמוגרפיים מובהקים בין אלו שענו לסקר ואלו שלא. חציון הזמן בין קבלת הטיפול להשתתפות בסקר היה 5 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי הציון החציוני של ה- Functional Assessment of Cancer Therapy-Colorectal instrument (FACT-C) היה 108, כאשר בחולים צעירים מגיל 51 שנים נצפו ציונים נמוכים יותר בהשוואה לחולים מבוגרים יותר. החוקרים מסבירים כי הציון המקסימאלי האפשרי הוא 136, וציון גבוה יותר מעיד על איכות חיים טובה יותר.

במחקר נמצא קשר בין היסטוריה של דיכאון או חרדה ובין ציון FACT-C כולל נמוך יותר. הציון החציוני של משתתפים עם היסטוריה כזו היה 92, לעומת 109 במשתתפים ללא סיפור קודם של דיכאון או חרדה (p=0.006). כמו כן נמצא קשר בין ממאירות קודמת ובין ציון נמוך יותר בתת הסולם הפיזי של ה-FACT-C.

הציון המקסימאלי של סולם ה- Medical Outcomes Study (MOS) Sexual Problems Scale להערכת התפקוד המיני הוא 100, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על תפקוד מיני גרוע יותר. הציון החציוני של משתתפי המחקר היה 67, והחוקרים מציינים כי לא נמצא קשר בין גורמים שונים ובין ציון ה- MOS Sexual Problems Scale, פרט לנטייה לקשר בין ציון נמוך יותר וגיל צעיר מ-51 שנים.

31% מהמשתתפים דיווחו על שלשולים, 23% דיווחו על בעיות שליטה בפעולות המעיים, ו-51% דיווחו על קשיים שונים בתפקוד המיני, דוגמת חוסר יכולת להירגע או ליהנות ממין, קושי בעוררות מינית, וקושי בהשגת זקפה או אורגזמה.

החוקרים כותבים כי לא נמצא קשר בין הזמן שחלף מהטיפול ובין המדדים שנבדקו, ולאור התוצאות מסכמים כי יש לשים דגש על תסמינים הקשורים לטיפול בחולים לאחר הקרנות בשל סרטן האנוס. הם ממליצים לערוך מעקב ארוך טווח אחר חולים אלו, על מנת לזהות ולהתייחס להשלכות הטיפול.

Cancer. 2010;116(4):822-829.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה