רמות נוגדנים כנגד תכשירי Anti-TNF עשויות לנבא את התגובה לטיפול בחולים עם דלקת פרקים שגרונית (מתוך Annals of the Rheumatic Diseases)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר עוקבה חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Annals of the Rheumatic Diseases עולה כי חולים עם דלקת פרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis, RA) קשה המפתחים נוגדנים כנגד התכשיר Infliximab (רמיקד) עשויים בנוסף לפתח נוגדנים כנגד התכשיר Adalimumab (יומירה).

החוקרים עקבו אחר סך של 235 חולי RA אשר טופלו כולם ב-Adalimumab. בתחילת המחקר, 52 חולים (22%) היו כאלו אשר טופלו קודם לכן ב-Infliximab (וכונו “switchers”), ו-183 (78%) היו כאלה אשר טרם טופלו בתכשירים נוגדי TNF קודם לכן. מידת פעילות המחלה (אשר הוערכה באמצעות שאלון ה-DAS28) וקיומם של נוגדנים כנגד Infliximab וכנגד Adalimumab נבדקו. בנוסף, הושוותה התגובה לטיפול ב-Adalimumab בין החולים בשתי הקבוצות וביחס לסטטוס הנוגדנים שלהם.

לאחר 28 שבועות של טיפול ב-Adalimumab, דיווחו החוקרים כי בקרב 235 החולים הייתה הירידה במידת חומרת המחלה (על פי ה-DAS28) סביב 1.6±1.5 נקודות, וכי נוגדנים כנגד Adalimumab זוהו בקרב 46 חולים (20%). השינוי בציון ה-DAS28 היה 1.8±1.4 בחולים ללא הנוגדנים כנגד Adalimumab ו-0.6±1.3 בחולים עם נוגדנים אלו (p < 0.0001).

החוקרים מוסיפים כי 33 מבין 52 החולים שהחליפו טיפול בנוגד TNF (63%) הראו נוגדנים כנגד Infliximab, וכי חולים אלו פיתחו לעיתים תכופות יותר נוגדנים כנגד Adalimumab לעומת החולים אשר טרם טופלו קודם לכן בנוגד TNF כלשהו (11 חולים, 33%, לעומת 32 חולים, 18%; p = 0.039). השינוי ב-DAS28 היה רב יותר עבור החולים אשר טרם טופלו קודם לכן בנוגד TNF (1.7±1.5) לעומת אלו שהחליפו טיפול אחד באחר ולא הראו נוגדנים כנגד Infliximab (0.9±1.4) (p = 0.009). לבסוף, מדווחים החוקרים כי השינוי במידת חומרת המחלה עבור חולים שהחליפו טיפול בנוגד TNF ואשר הראו נוגדנים כנגד Infliximab היה 1.2±1.3 ולא נבדל בצורה מובהקת מזה של חולים שלא טופלו קודם לכן בתכשירים אלו (p = 0.262).

החוקרים מסכמים כי תוצאותיהם אלו מעידות שהיווצרותם של נוגדנים כנגד Adalimumab קשורה בתגובה נמוכה יותר לטיפול בקרב חולים עם דלקת פרקים שגרונית פעילה. יתרה מזאת, ממצאיהם מצביעים על כך שחולים שהחליפו טיפול בנוגד TNF ואשר היו חיוביים לנוגדנים כנגד Infliximab יצרו לעיתים תכופות יותר גם נוגדנים כנגד Adalimumab לעומת חולים אשר טרם טופלו קודם לכן בתכשירים אלו. לטענתם, מחקרם הנוכחי מעלה את השאלה האם יש להציע טיפול שני בתכשיר נוגד TNF לחולי RA אשר נכשלו על טיפול ראשון בהם, בהיעדר נוגדנים אלו בדמם.

באותו עניין, נציין כי בירחון Arthritis & Rheumatism פורסם מחקר המשווה באופן ישיר בין תכשירים שונים מסוג נוגדי TNF בקרב חולים עם דלקת פרקים שגרונית.


Ann Rheum Dis 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה