וריאנט גנטי נקשר לצורה אגרסיבית של סרטן קיבה (מתוך כנס ה-ASCO)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Society of Clinical Oncology’s (ASCO) 2010 Gastrointestinal Cancers Symposium, עולה כי בקרב חולים הסובלים מסרטן קיבה נמצא קשר בין פולימורפיזם בגן ל-CD44 ובין מחלה אגרסיבית יותר וסיכון מוגבר להישנות הגידול, בהשוואה לחולים ללא וריאנט גנטי זה.

החוקרים מציינים כי זיהוי של חולים אלו עשוי לסייע לטיפול ולשפר את התוצאות הקליניות. הם מסבירים כי גן ה-CD44 מעורב בבקרת הייצור של חלבון הקשור להיצמדות התא ושליחת גרורות בממאירויות של מערכת העיכול, ומוסיפים כי ביטוי יתר של CD44 נקשר לפרוגנוזה רעה יותר, ועלול להפוך את תאי הסרטן לעמידים יותר לטיפול קרינתי או כימותרפי.

מטרת המחקר הייתה לזהות האם קיים קשר בין 4 וראינטים של גן ה-CD44 בתאי הנבט (germline), ובין הזמן להישנות הגידול וההישרדות הכוללת של חולים עם אדנוקרצינומה ממוקמת של הקיבה. המחקר כלל 104 משתתפים בגיל ממוצע של 57 שנים (טווח 26-85 שנים).

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב משתתפים עם הפולימורפיזם הראשון של הגן (CD44 + 4883G>A), בחולים עם גנוטיפ A/A נצפה חציון של 7 שנים להישנות הגידול מהאבחנה, לעומת 2.1 שנים בחולים עם גנוטיפ A/G או G/G (Log-Rank P value = 0.022). החוקרים מוסיפים כי בחולים עם גנוטיפ A/A נצפה חציון הישרדות כוללת של 7 שנים, לעומת 4.1 שנים בחולים עם גנוטיפ A/G או G/G (Log-Rank P value = 0.079).

בקרב חולים עם הפולימורפיזם השני של הגן (CD44 + 779G>A) נמצא כי חולים עם גנוטיפ G/G נהנו מחציון של 7 שנים עד להישנות הגידול, לעומת 2.2 שנים בחולים עם גנוטיפ A/G או A/A (Log-Rank P value = 0.045). בחולים עם גנוטיפ G/G נצפה חציון הישרדות כוללת של 7.3 שנים, לעומת 3.8 שנים בחולים עם גנוטיפ A/G או G/G (Log-Rank P value = 0.018).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי באמצעות שני SNPs (single nucleotide polymorphisms) ניתן לזהות חולים הנמצאים בסיכון מוגבר להישנות הגידול או למחלה גרורתית, ועשויים להרוויח מטיפול אגרסיבי יותר. לדבריהם, בדיקת ה-CD44 היא אמינה וזמינה, אך הם מדגישים כי מדובר בתוצאות ראשוניות ויש לבצע מחקרים קליניים נוספים על מנת לבדוק את שימושה הקליני.

מתוך הכנס American Society of Clinical Oncology’s (ASCO) 2010 Gastrointestinal Cancers Symposium.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה