הערכת הסיכון לתמותה עם Salmeterol והשפעת טיפול משולב עם משאפי סטרואידים (מתוך Thorax)

ממחקר חדש עולה כי טיפול מונותרפי ב- Salmeterol (סרבנט) בחולי אסתמה מלווה בעליה בסיכון לתמותה עקב אסתמה. עם זאת, החוקרים זיהו ירידה בסיכון בעקבות שילוב הטיפול עם משאפי סטרואידים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים חשש כי טיפול בתרופות LABA (Long-Acting Beta-Agonist) יביאו לעליה בסיכון לתמותה על-רקע אסתמה. החוקרים ערכו מטה-אנליזה להערכת התמותה עקב אסתמה במחקרים אקראיים ומבוקרים, ממאגר הנתונים של GlaxoSmithKline, להשוואת Salmeterol עם טיפול אחר שאינו-LABA.

החוקרים כותבים כי תועדו 35 מקרי תמותה עקב אסתמה, ב-215 מחקרים עם 106,575 משתתפים. שני מחקרים (מחקר SMART ומחקר SNS) תרמו ל-30 מבין 35 מקרי התמותה (86%). יחס הסיכויים לסיכון לתמותה עקב אסתמה עם טיפול ב- Salmeterol עמד על 2.7 (95% CI = 1.4-5.3). ב-54 מחקרים מבוקרי-פלסבו, הסיכון לתמותה עקב אסתמה בחולים שלא קיבלו מרשם לטיפול במשאפי סטרואידים עמד על 7.3 (95% CI = 1.8-29.4). ב-127 מחקרים בהם החולים קיבלו מרשם לטיפול במשאפי סטרואידים, לא תועדו מקרי תמותה עקב אסתמה בקרב 22,600 חולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול מונותרפי ב- Salmeterol בחולי אסתמה מלווה בעליה בסיכון לתמותה עקב אסתמה, אך הסיכון קטן עם שילוב הטיפול עם משאפי סטרואידים.  הם מציינים כי אין עדויות לפיהן שילוב Salmeterol/Fluticasone Propionate מלווה בסיכון מוגבר לתמותה על-רקע אסתמה, אך בשל מגבלות המחקר קשה לקבוע זאת באופן חד-משמעי.

Thorax. 2010 Jan;65(1):39-43

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה