האם פעילות גופנית מונעת בריחת שתן בחולים לאחר סרטן ערמונית? (מתוך Journal of Urology)

ממחקר חדש עולה כי משקל גוף תקין והקפדה על פעילות גופנית קבועה עשויים להגן על גברים מפני הסיכון לבריחת שתן לאחר ניתוח עקב סרטן ערמונית.

החוקרים מצאו כי בקרב 165 גברים שעברו כריתה רדיקאלית של הערמונית, בקרב אלו שלא היו שמנים והקפידו על פעילות גופנית קבועה לפני הניתוח, תועדה השכיחות הנמוכה ביותר של בריחת שתן בטווח הארוך.

גם בקרב גברים שמנים, אלו שהקפידו על פעילות גופנית טרם הניתוח היו בסיכון נמוך יותר לבריחת שתן שנה אחת לאחר הניתוח.

החוקרים מציינים כי עד כה, מרבית המאמצים למנוע את תופעות הלוואי הממושכות התמקדו בשיפור הטכניקות הניתוחיות.

עם זאת, מממצאים אלו עולה כי קיימים גם מנהגי חיים שגברים יכולים לאמץ במטרה לצמצם את הסיכון לבריחת שתן ממושכת.

באופן כללי, לגברים עם סרטן ערמונית, בדומה לכלל הגברים, יש להמליץ על הקפדה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית קבועה. מחקר שפורסם לפני כחודש מצא כי בגברים עם סרטן ערמונית העורכים פעילות גופנית במשך 15 דקות בלבד, כל יום, הסיכון לתמותה היה נמוך יותר בהשוואה לגברים שאינם פעילים גופנית, במהלך תקופת המחקר.

במסגרת מחקרם החוקרים בחנו את שיעורי בריחת שתן בקרב 165 גברים, כשנה אחת לאחר ניתוח כריתה רדיקאלית של הערמונית. כל הגברים דיווחו על הרגלי הפעילות הגופנית לפני הניתוח; אלו שהקפידו על פעילות גופנית במשך לפחות שעה אחת בשבוע, הוגדרו כפעילים-גופנית.

החוקרים מדווחים כי בקרב גברים שמנים, בעלי אורח חיים סדנטרי, תועדו השיעורים הגבוהים ביותר של בריחת שתן בטווח הארוך  (41%). בקרב גברים לא-שמנים, פעילים גופנית, תועדו השיעורים הנמוכים ביותר (16%).

מבין הגברים שמנים שהיו פעילים גופנית, כרבע סבלו מבריחת שתן, שיעור זהה לזה שתועד בגברים לא-שמנים, שאינם פעילים גופנית מכאן עולה כי פעילות גופנית עשויה לגבור על ההשפעות השליליות של השמנת-יתר.

לא מובן לחלוטין כיצד פעילות גופנית מונעת בריחת שתן. אחד ההסברים שמעלים החוקרים הוא שפעילות גופנית משפרת את טונוס השרירים בכלליות, עובדה שעשויה לסייע בשליטה במתן שתן. הסבר אפשרי נוסף אחר הוא שאלו שמקפידים על פעילות גופנית בטווח הארוך נוטים יותר להקפיד על מילוי הוראות הרופא המטפל ולערוך תרגילי Kegel לאחר הניתוח, המחזקים את שרירי רצפת האגן ועשויים לשפר את בריחת השתן והתפקוד המיני.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא הקשר בין פעילות גופנית ובין הסיכון לבריחת שתן לאחר ניתוח לכריתת ערמונית.

J Urol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה