האם משך שינה קצר מעלה את הסיכון לסוכרת בילדים? (מתוך rchives of Pediatric and Adolescent Medicine)

ילדים קטנים הישנים בממוצע 8 שעות בלילה, או פחות, מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת, כך עולה ממחקר חדש שנערך ע”י חוקרים מארה”ב ומסין ופורסם ב-Archives of Pediatric and Adolescent Medicine.

לדברי החוקרים, סיכון זה עשוי להיות גדול עוד יותר בקרב צעירים שמנים.

מהתוצאות עולה כי שינה קצרה משפיעה על ערכי הסוכר בדם, ללא תלות במגוון רחב של גורמי סיכון, כולל גיל, מין, גורמים הקשורים ללידה, הזנה מוקדמת במהלך החיים או דיאטה בשלב מאוחר יותר, תחלואה לאחרונה, פעילות גופנית, מסת גוף והיקף מותניים.

החוקרים בחנו את משך השינה וערכי הסוכר בדם ב-619 ילדים שמנים ו-617 ילדים לא-שמנים, שהיו בטווח הגילאים 3-6 שנים, ולא אובחנו עם סוכרת.

מדיווחי ההורים עולה כי שיעור גבוה יותר של ילדים שמנים (47%), בהשוואה לילדים לא-שמנים (37%) ישנו בכל לילה 8 שעות, או פחות. מדיווחים אלו עולה כי משך שינה של 9 או 10 שעות, או 11 שעות ומעלה, פחות נפוץ בשמנים (37% ו-16%), בהשוואה ללא-שמנים (43% ו-20%), בהתאמה.

הסיכוי לערכי סוכר גבוהים בצום, שהוגדרו כערכים של 100 מ”ג לד”ל ומעלה, היה גבוה פי 1.35 בקבוצת הילדים הלא-שמנים בעלי משך שינה קצר, ופי 2.15 בקבוצת הילדים השמנים שישנו 8 שעות בלילה, או פחות.

בקרב ילדים שישנו פחות מ-8 שעות בלילה, ערכי סוכר מוגברים בצום תועדו ב-23 מבין 217 הילדים הלא-שמנים וב-49 מבין 291 הילדים השמנים. מנגד, בקרב ילדים שישנו 9-10 שעות בכל לילה, ב-21 מבין 175 הילדים הלא-שמנים וב-21 מבין 229 הילדים השמנים תועדו ערכי סוכר גבוהים.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מרמזים לכך שבדומה למבוגרים, שינה מספקת עשויה לסייע לילדים, לשמור על משקל גוף תקין ועל ערכי סוכר אופטימאליים. עם זאת, הם מדגישים את הצורך במחקרים נוספים לאישור הממצאים.

Arch Pediatr Adolesc Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה