הקפדה על צריכת סידן והימנעות מעישון מונעים אובדן עצם על-רקע טיפול בגלולות למניעת היריון (מתוך Obstet Gynecology)

ידוע כי DMPA (Depot Medroxyprogesterone) מביא לירידה בצפיפות המינראלים של העצם, אך ייתכן ונשים יכולות לצמצם אובדן זה דרך הימנעות מעישון והקפדה על צריכת סידן בכמות מתונה, כך עולה ממחקר חדש.

לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי לא לכל הנשים סיכון זהה לאובדן עצם בעקבות טיפול ב-DMPA , המוכר יותר בשם Depot Provera.

DMPA ניתן בזריקה של כפעם בשלושה חודשים, ולרוב נחשב כטיפול יעיל, נוח, ואמצעי זול למניעת היריון. עם זאת, אמצעי זה למניעת היריון עשוי להוביל לאובדן עצם משמעותי.

למרות שמחקר קודם הדגים השבת מסת העצם שאבדה לאחר הפסקת נטילת DMPA, עדיין קיים חשש בנוגע לשאלה אם אובדן עצם משמעותי הוא אכן הפיך לחלוטין. מכאן חשיבות האמצעים למנוע את אובדן העצם מלכתחילה.

במחקר החדש מצאו החוקרים כי בקרב 95 נשים שנטלו DMPA למשך שנתיים, באלו שעישנו או באלו עם צריכת סידן נמוכה תועד סיכון גבוה במיוחד לאובדן צפיפות עצם שהוגדרה בנוכחות ירידה של לפחות 5% בצפיפות העצם בעמוד השדרה או הירך.

בקרב מעשנים בהווה תועדה עליה של כמעט פי ארבע בסיכון לאובדן עצם, בהשוואה לאלו שאינם מעשנים. מצד שני, הסיכון ירד בשיעור של 19% עם כל 100 מ”ג של סידן שנצרך בכל יום.

מדגם המחקר כלל 95 נשים, בגיל ממוצע של 24 שנים. צפיפות המינראלים של העצם נקבעה כאשר הם החלו בנטילת DMPA ושוב לאחר שנתיים.

ב-47% מהנשים תועדה ירידה של לפחות 5% בצפיפות העצם בעמוד השדרה או הירך. מביניהן, 44% היו מעשנות בהווה, זאת לעומת 32% נשים שאיבדו פחות ממסת העצם. צריכת הסידן הממוצעת בקבוצה הראשונה עמדה על 484 מ”ג ביום פחות ממחצית מהצריכה המומלצת של 1,000 מ”ג עבור נשים בגיל זה.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי העדר עישון עשוי להשפיע רבות על הגבלת אובדן העצם על-רקע טיפול ב-DMPA. תוצאות דומות זוהו עם צריכת סידן בכמות מתונה; בנשים שצרכו למעלה מ-600 מ”ג סידן ביום תועד אובדן עצם מופחת כ-2% או פחות במהלך שנתיים.

מממצאים נוספים מהמחקר עולה כי בנשים שילדו בעבר, תועדה ירידה בסיכון לאובדן עצם משמעותי. הסיכון לאובדן צפיפות עצם של 5% ומעלה בקרב נשים אלו היה קטן בכמחצית בהשוואה לנשים שלא ילדו מעולם.

מהתוצאות עולה כי בקרב נשים המטופלות ב-DMPA שילדו בעבר, שאינן מעשנות וצורכות לפחות 600 מ”ג ביום, החשש בנוגע לבריאות העצם הוא מינימאלי. אולם בקרב נשים מעשנות או אלו הצורכות כמויות סידן קטנות, על הרופאים המטפלים להמליץ על הפסקת עישון וצריכת מזונות עתירי-סידן ונטילת תוספי סידן במקרה הצורך.

Obstet Gynecology 2010;115:35-40

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה