Etanercept מביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של חולים עם JIA (מתוך Annals of the Rheumatic Diseases)

מחקר חדש שפורסם במהדורת ינואר של Annals of the Rheumatic Diseases עולה כי טיפול ב-JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis) עמידה לטיפול בעזרת Etanercept (אנברל), מביא לשיפור משמעותי באיכות החיים הבריאותית.

החוקרים אספו נתונים אודות איכות החיים הבריאותית של 71 חולים שהחלו בטיפול ב- Etanercept בין השנים 2003 ו-2006. החולים התבקשו בנוסף למלא שלושה שאלונים להערכת איכות החיים הבריאותית בתחילת המחקר ולאחר 5, 15 ו-27 חודשי טיפול. השאלונים כללו את CHAQ (Childhood Health Assessment Questionnaire); Child Health Questionnaire ו-Health Utilities Index mark 3.

53 חולים (75%) או הורים לחולים שהיו מתחת לגיל 13 שנים השלימו את 3 השאלונים. כאשר הם החלו בטיפול ב- Etanercept, חציון הגילאים של המשתתפים עמד על 11.9 שנים, עם חציון משך מחלה של 3.0 שנים. הם נטלו טיפול במינון 0.4 מ”ג לק”ג, פעמיים בשבוע, או 0.8 מ”ג לק”ג, פעם בשבוע.

במהלך הטיפול, הן מדדי איכות החיים הבריאותית והן מדדי המחלה הספציפיים השתפרו דרמטית לאחר שלושה חודשים, עם תועלת משמעותית שנותרה לאורך 27 חודשי טיפול. החוקרים מציינים כי תועד שיפור מובהק בכל המדדים המרכזיים להערכת התגובה של חולי JIA, כולל CHAQ.

לפי מדד CHAQ, תועד שיפור במדד המוגבלות (p<0.001) מדד VAS לכאב (p<0.001), ומדד VAS לבריאות הכללית (p<0.001).

לפי שאלון Child Health Questionnaire, הערכים של כל 13 המדדים היו נמוכים בתחילת המחקר. כולם פרט לשניים (תחושת הבריאות הכללית והלכידות המשפחתית), השתפרו באופן מובהק (p<0.05).

במדד Health Utilities Index mark 3 תועדה תחילה החמרה כללית, אך לאחר מכן חל שיפור מובהק במדדי כאב, מיומנות ונושאים אמבולטוריים (p<0.001,  p=0.02 ו-p=0.02, בהתאמה).

בתחילת המחקר, למעלה מ-90% מהחולים נטלו בנוסף תרופה אחרת למחלתם, כולל 49 שנטלו NSAID, 24 שנטלו טיפול סיסטמי בסטרואידים, ו-42 שטופלו ב-Methotrexate (מתוטרקסאט). לאחר 27 חודשים, 47% הפסיקו את הטיפול ב-NSAID, 75% הפסיקו את הטיפול בסטרואידים ו-26% הפסיקו את הטיפול ב-Methotrexate. בסופו של דבר, 19 חולים טופלו אך ורק ב- Etanercept.

ארבעה חולים לא הגיבו לטיפול ב- Etanercept והפסיקו את הטיפול לאחר חציון של 14.3 חודשים (שניים מארבעת החולים הפסיקו את הטיפול לאחר 3 חודשים). שמונה חולים פיתחו תופעת לוואי של הטיפול, כולל מקרה אחד של סיבוך חמור, פרט להם אף מטופל לא הפסיק את הטיפול מסיבה זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי Etanercept עשוי להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של חולים עם JIA, שהיו עמידים לטיפול קונבנציונאלי קודם, עם מדדים נמוכים מאוד בשאלונים להערכת איכות החיים הבריאותית, טרם התחלת הטיפול ב- Etanercept. הם מדגישים את החשיבות הרבה של איכות החיים הבריאותית כחלק מהערכת התועלת של הטיפול בחולים.

Ann Rheum Dis 2010;69:138-142

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה