הקשר בין חומרת דום נשימה בשינה ובין איזון רמות סוכר בחולי סוכרת (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

בחולים עם סוכרת מסוג 2 ודום נשימה חסימתי בשינה, חלה עליה בערכי HbA1c (Hemoglobin A1c) עם העלייה בחומרת הפרעת השינה, כך עולה ממחקר חדש. החוקרים טוענים כי הממצאים תומכים בהשערה לפיה הפחתת חומרת דום נשימה חסימתי בשינה עשויה להביא לשיפור האיזון המטבולי בחולי סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה עשוי לשמש כאמצעי לא-תרופתי לסייע לאיזון המטבולי של מיליוני חולים עם סוכרת מסוג 2. במטרה לבחון את ההשפעה של דום נשימה חסימתי בשינה על איזון רמות הסוכר בחולי סוכרת מסוג 2, החוקרים בחנו 60 חולים, בתקופה שבין פברואר 2007 ועד אוגוסט 2009. כל המשתתפים עברו בדיקות שינה, מדידת ערכי HbA1c וראיונות בני 45 דקות עם החוקרים.

46 חולים (77%) אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה, שהוגדרה בנוכחות AHI (Apnea:Hyponea Index) של מעל 5. 23 חולים (38.3%) אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה, 15 (25%) אובחנו עם הפרעה בדרגה בינונית ו-8 (13.3%) אובחנו עם הפרעה בדרגה חמורה. רק חמישה חולים עברו הערכה קודמת לדום נשימה חסימתי בשינה, אף אחד מהם לא קיבל טיפול.

לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, BMI, מספר התרופות לסוכרת, רמת הפעילות הגופנית, משך הסוכרת וזמן השינה הכולל, החוקרים מצאו קשר בין עליה בחומרת דום נשימה חסימתי בשינה ובין ירידה באיזון הסוכר (p<0.0001).

בהשוואה למשתתפים ללא דום נשימה חסימתי בשינה, ממוצע רמות HbA1c עלה ב-1.49% (p=0.0028) בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה, ב-1.93% (p=0.0033) באלו עם הפרעה בדרגה בינונית וב-3.69% (p<0.0001) באלו עם הפרעה חמורה.

גדלי ההשפעה הללו דומים להשפעות של התרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת.

החוקרים מצאו בנוסף קורלציה חיובית בין עליה ברמות HbA1c ובין חומרת דום נשימה חסימתי בשינה, כולל AHI (p=0.004), AHI בזמן שנת REM (Rapid Eye Movement,  p=0.005), ואינדקס דה-סטורציה במהלך הלילה (p=0.005) ושנת REM (p=0.008).

החוקרים מציינים כי מחקרם לא נועד לקבוע כיצד שתי ההפרעות הללו קשורות זו בזו. למרות שהיפוגליקמיה תורמת להפרעות שינה, לאור העדויות הקיימת סביר יותר להניח כי הפרעת השינה משפיעה לרעה על הסבילות לסוכר בחולים אלו.

ללא קשר למנגנון, מדובר בנתונים ראשונים המדגימים קשר ברור, מדורג, בין חומרת דום נשימה חסימתי בשינה ובין איזון רמות הסוכר בחולי סוכרת מסוג 2.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Respir Crit Care Med 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה