כלי חדש מסייע בניבוי הסיכון לשבץ שני (מתוך Neurology)

מדענים פיתחו כלי חדש מבוסס-אינטרנט שעשוי לנבא באופן טוב יותר אם חולה מסוים יפתח שבץ שני בתוך תשעים ימים מאירוע שבץ ראשון, כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת 16 בדצמבר של Neurology.

החוקרים מסבירים כי מדובר בכלי חדש וחשוב מאחר שמחקרים הוכיחו כי בחולים עם אירוע שבץ שני, זמן קצר לאחר אירוע ראשון של שבץ, מצויים בסיכון מוגבר לתמותה או מוגבלות חמורה. הכלי החדש עשוי לסייע לרופאים לזהות חולים בסיכון גבוה לאירוע שבץ נוסף וצורך בהערכה מיידית על-בסיס מידע הזמין לרוב בעת ההערכה הראשונית.

המחקר כלל 1,458 חולים לאחר אירוע שבץ איסכמי, שאושפזו לבית החולים בתוך 72 שעות. המשתתפים מסרו מידע אודות ההיסטוריה הרפואית שלהם ועברו בדיקות הדמיה של המוח.

לאחר שלושה חודשי מעקב שכלל 806 משתתפים, תועדו 60 אירועי שבץ. מבין אלו, 30 אירועי שבץ תועדו בתוך 14 ימים מאירוע השבץ הראשון. החוקרים מצאו כי הסיכון להישנות שבץ עמד על 2.6% לאחר 14 ימים ו-6% לאחר 90 ימים.

מדענים פיתחו כלי חדש, RRE-90 (Recurrence Risk Estimator at 90 Days), לחישוב הסיכון של חולה לאירוע שבץ נוסף, בתוך שלושה חודשים, ע”י הערכת גורמי סיכון לשבץ, כולל היסטוריה של מיני-שבץ או TIA (Transient Ischemic Attack), גיל וסוג השבץ הראשון, ביחד עם מידע מבדיקות הדמיה של המוח. ככל שהמדד היה גבוה יותר, כך הסיכוי לשבץ שני היה גבוה יותר.

הסיכון לשבץ בתוך 90 ימים היה גבוה פי 40 בחולים עם 4 גורמי סיכון לשבץ, ומעלה, בהשוואה לחולים ללא גורמי סיכון. מהמחקר עולה כי בלמעלה מ-96% מהחולים שפיתחו שבץ שני תועדו סימנים של גורם סיכון אחד, או יותר.

החוקרים כותבים כי בשלב זה אין כלי מוכח-היטב לניבוי הסיכון בטווח הקצר להישנות מוקדמת של שבץ. לאור זאת, הכלי החדש עשוי לסייע בטיפול בשבץ ובתוצאות לאחר אירועי שבץ. לדוגמא, ניתן לאשפז מיידית חולים בסיכון גבוה לשבץ שני במרכזים המומחים בטיפול בשבץ, ולנקוט בגישות טיפול מונע.

ממצא חשוב נוסף העולה מהמחקר הוא כי גורמים מנבאים ארוכי-טווח לשבץ, דוגמת עישון, סוכרת ויתר לחץ דם, לא ניבאו אירועי שבץ בטווח הקצר. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור הכלי החדש, בטרם ניתן יהיה להשתמש בו באופן נרחב.

Neurology

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה