האם טיפול באספירין במינון נמוך במהלך ההיריון כרוך בסיכון לפגים? (Pediatrics)

ממחקר חדש שפורסם ב-Pediatrics עולה כי יילודים פגים שאימן נטלה אספירין במינון נמוך אינם מצויים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים בטווח הארוך, וייתכן כי יסבלו פחות מקשיים נוירו-התנהגותיים בילדות.

החוקרים מסבירים כי אספירין נסבל היטב ע”י העובר, ונראה כי הוא מביא לירידה מתונה במספר סיבוכים אפשריים (כולל רעלת היריון, לידה לפני 37 שבועות היריון, הגבלה בגדילת העובר), ללא עליה בסיכון לדמם עוברי. עם זאת, ההשפעות ארוכות הטווח של טיפול באספירין בפגים אינן-ידועות.

במטרה לבחון את ההשפעות של אספירין במינון נמוך על פגים, החוקרים חקרו 356 ילדים שנולדו בצרפת בשנת 1997, לאחר פחות מ-33 שבועות היריון. המידע נאסף ממדגם EPIPAGE (Etude Epodemilogique des Petites Ages Gestationnels), שיעדו העיקרי היה הערכת שיעורי התמותה והנגעים המוחיים. לאחר חמש שנים, החוקרים בדקו את הילדים להערכת היארעות שיתוק מוחין, הפרעות התנהגות ויכולת קוגניטיבית.

החוקרים מסכמים כי לא נמצא קשר מובהק בין טיפול באספירין במינון נמוך ובין סיבוכים ארוכי-טווח. יתרה מזאת, הם מדווחים על קשר בין טיפול זה ובין ירידה בקשיים ההתנהגותיים.

לא תועד הבדל בשיעורי שיתוק מוחין לאחר חמש שנים, או בשיעור MPC (Mental Processing Composite). שיעור מדדי העיבוד הסימולטני של פחות מ-70 היה נמוך יותר באופן מובהק בקבוצת המטופלים באספירין במינון נמוך, בהשוואה לקבוצת הביקורת (7% לעומת 19%, p=0.04), אך לא לאחר תקנון ל-PS (Propensity Score), גורמים פרוגנוסטיים ומצב סוציאלי (Adjusted OR = 0.59,  95% CI = 0.17-2.06). מהתוצאות עולה ירידה בקשיים ההתנהגותיים (aOR =0.44,  95% CI = 0.19-1.02) והיפראקטיביות (aOR = 0.43,  95% CI = 0.17-1.05) בעקבות טיפול באספירין במינון נמוך, לאחר תקנון ל-PS וגורמים פרוגנוסטיים.

מומחים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא. אחרים מציינים מספר חסרונות למחקר, כולל מדגם קטן וחסר נתונים מלאים. החוקרים מכירים במגבלות המחקר, כולל העובדה ש-25% מהילדים לא נבדקו בגיל חמש שנים. הם גם מציינים כי שיעור החולים שאבדו למעקב היה גבוה יותר בקבוצת הביקורת, בהשוואה לקבוצת המטופלים באספירין במינון נמוך.

Pediatrics.Published online December 21, 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה