השפעות טיפול בסטטינים או פיבראטים על תרומבואמבוליזם ורידי (מתוך European Heart Journal)

ממטה-אנליזה שפורסמה ב-European Heart Journal עולה כי טיפול בסטטינים עשוי להפחית את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי, בעוד שמתן פיבראטים עשוי להביא לעליה בסיכון. עם זאת, יש להתייחס בזהירות למסקנה זו, לאור איכות המחקרים שנכללו בסקירה ועד שייערכו מחקרים באיכות טובה יותר.

מחקרים תצפיתיים דיווחו על ירידה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בחולים תחת טיפול בסטטינים וסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי בחולים המטופלים בפיבראטים. בסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים לבחון את הנושא.  הם ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE ו-EMBASE לזיהוי מחקרים שהעריכו את ההשפעות של סטטינים ופיבראטים על הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי עד אפריל 2009.

הסקירה כללה מחקרים שכללו למעלה מ-100 חולים בגיל 18 ומעלה. שיטת ניקוד שימשה לסיווג המחקרים לשתי קטגוריות לפי איכות.

הסקירה כללה 14 מחקרים (n=863,805) מהם שלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים (שניים באיכות גבוהה), שלושה מחקרי עוקבה (כולם באיכות נמוכה) ושמונה מחקרי מקרה-ביקורת (ארבעה באיכות גבוהה).

החוקרים מצאו כי טיפול בסטטינים מלווה בירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (OR = 0.81,  95% CI = 0.66-0.99). עם זאת, תועדה הטרוגניות רבה בין המחקרים (I2>80%). הם גם מצאו כי טיפול בפיבראטים לווה בעליה מובהקת בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (OR = 1.58,  95% CI = 1.23-2.02), ללא הטרוגניות (I2 = 0%). לא היו מספיק נתונים בנוגע לתרופות אחרות להורדת רמות השומנים בדם.

החוקרים מסכמים כי עקב המגבלות השונות של איכות הנתונים, יש להתייחס בזהירות לממצאים אלו.

European Heart Journal Advance Access published online on December 22, 2009

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה