עודף-משקל והשמנת-יתר במתבגרים והסיכון לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (מתוך Journal of Clinical Sleep Medicine)

בדומה למבוגרים, למתבגרים בעלי עודף משקל והשמנת-יתר סיכון מוגבר לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (OSAS Obstructive Sleep Apnea Syndrome), כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Journal of Clinical Sleep Medicine.

החוקרים מסבירים כי עודף-משקל והשמנת-יתר מעלים את הסיכון לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה בילדים. עם זאת, מחקרים קודמים לא הדגימו תוצאות עקביות, ייתכן וזאת עקב הבדלים במוצא אתני ובגילאי הילדים שלקחו חלק במחקרים. במטרה לקבוע אם הקשר בין עודף משקל ובין תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה משתנה עם הגיל במהלך הילדות, החוקרים בחנו את הנתונים מבדיקות שינה שנערכו בסדרה של ילדים ומתבגרים לבנים, שהופנו להערכה במרפאה בשל נחירות.

החוקרים ערכו בדיקות שינה ב-234 ילדים בגילאי 2.0-18.0 שנים, שהופנו להערכה במהלך הלילה, בחשד לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, וקבעו את חומרת תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה כפונקציה של ערכי BMI וגיל הילד.

עבור כל עליה של סטיית תקן בממוצע סטיות התקן של ערכי BMI, הסיכון לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה בקרב מתבגרים (בגילאי 12 שנים ומעלה) היה גבוה פי 3.5. עם זאת, בילדים צעירים יותר, הסיכון לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה לא עלה באופן משמעותי עם עליה בערכי BMI.

בדומה למבוגרים, במתבגרים קיים סיכון מוגבר לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, בנוכחות עודף-משקל והשמנת-יתר. בילדים לבנים, עודף-משקל והשמנת-יתר נחשבים גורמי סיכון משמעותיים לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה במתבגרים או ילדים מגיל 12 ומעלה, במיוחד בשילוב עם גורמי סיכון מוכחים אחרים, כולל נחירות והיפרטרופיה של השקדים והאדנואידים.

מגבלות המחקר כוללות העדר אפשרות להכליל את הממצאים על אוכלוסיות אחרות, מאחר שמדגם המחקר כלל ילדים לבנים שהופנו בחשד לחסימה של דרכי האוויר העליונות, עם אפשרות להטיית בחירה בהפניית ילדים צעירים בהשוואה למתבגרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין ספק שלתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה אתיולוגיה מולטיפקטוריאלית, הכוללת אינטראקציה של גורמים פיזיולוגיים ואנטומיים. לזיהוי הגורמים הללו חשיבות רבה, לאור התחלואה הרבה הקשורה בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה. עם זאת, חשוב להבין כי גורמים אלו משתנים עם הגיל במהלך תקופת הילדות.

J Clin Sleep Med. 2009;5:506-511

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה