תרומבואמבוליזם ורידי בגיל צעיר מעלה את הסיכון לקרישיות-יתר בקרובי המשפחה (מתוך Chest)

קרובי-משפחה מדרגה ראשונה של חולים עם אירוע תרומבואמבוליזם ורידי בגיל צעיר, מצויים בעצמם בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי, כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Chest.

החוקרים מסבירים כי גורמים המנבאים את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בקרובי משפחה מדרגה ראשונה של חולים עם תרומבואמבוליזם ורידי ללא מקור-ברור, אינם-ברורים, אך חשובים במסגרת הייעוץ לחולים.

במחקר חתך החוקרים העריכו את השכיחות של תרומבואמבוליזם ורידי קודם בקרובי משפחה מדרגה-ראשונה של חולים עם אירוע ראשון של פקקת ורידים עמוקה פרוקסימאלית או תסחיף ריאתי. הם בחנו את מאפייני החולים וכן נוכחות FVL (Factor V Leiden) או מוטאציה G20210A בגן פרו-תרומבין, במטרה להעריך אילו גורמים, אם בכלל, מנבאים תרומבואמבוליזם ורידי בקרובי משפחה מדרגה ראשונה.

המחקר כלל 1752 קרובי-משפחה של 369 חולים עם תרומבואמבוליזם ורידי.

החוקרים תיעדו 102 מקרים קודמים של תרומבואמבוליזם ורידי בקרובי-משפחה מדרגה-ראשונה. הגורם המנבא המשמעותי ביותר לתרומבואמבוליזם ורידי בקרובי משפחה היה תרומבוזיס בגיל צעיר בקבוצת המקרים. הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בקרובי משפחה היה גבוה פי שלוש, כאשר החולים היו צעירים מגיל 45 שנים, בהשוואה לסיכון כאשר גילם היה מעל 71 (OR = 3.27).

נוכחות FVL או מוטאציה G20210A בחולה האינדקס בקבוצת המקרים הינה גורם מנבא חלש לתרומבואמבוליזם ורידי בקרובי המשפחה (OR = 1.48).

225 קרובי משפחה עם FVL או מוטאציה G20210A בגן פרו-תרומבין עברו בדיקות לאותה אבנורמליות שתועדה בחולה בקבוצת המקרים. מביניהם, ב-107 תועדה אותה אבנורמליות תורשתית כמו בחולה האינדקס בקבוצת המקרים; בקרובי המשפחה הללו תועדה היארעות מוגברת של תרומבואמבוליזם ורידי קודמת, בהשוואה להיארעות שתועדה באלו שלא היו שותפים לאבנורמליות (OR = 3.81,  p=0.022).

הקשר בין הגיל הצעיר של החולים ובין הסיכון המוגבר לתרומבוזיס בקרובי-משפחה, הינו עדות עקיפה לנוכחות אבנורמליות תורשתית, שעדיין לא-זוהתה, בחולים רבים עם תרומבואמבוליזם ורידי ללא גורם ברור.

Chest 2009;136:1537-1545

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה