התעללות גופנית היא הסיבה הנפוצה ביותר לדמם סב-דוראלי בתינוקות (מתוך Pediatrics)

חוקרים מגרמניה מדווחים במהדורת דצמבר של Pediatrics כי חבלת ראש לא-מקרית היא הסיבה הנפוצה ביותר לדמם סב-דוראלי בתינוקות מתחת לגיל שנה.

לדברי החוקרים, הסיכון לתמותה בתינוקות עם דמם סב-דוראלי עומד על 12-30%, ו-60-70% מהשורדים צפויים לסבול מחסרים נוירולוגיים משמעותיים. הם מדגישים כי מאחר וכל מקרה לא-מוסבר של דמם סב-דוראלי מעלה מיד חשש בנוגע לאפשרות לחבלת ראש לא-מקרית, יש חשיבות רבה לאבחנה המבדלת של דמם סב-דוראלי.

עם זאת, בשנים האחרונות עלתה ההשערה כי דמם סב-דוראלי בתינוקות עשוי לנבוע משילוב של היפוקסיה חמורה, נפיחות מוחית ולחץ ורידי מרכזי מוגבר, הגורמים לדליפת דם לחלל הסב-דוראלי.

החוקרים סקרו אוטופסיות שנערכו בין 1956-2005, ומצאו כי 715 מהבדיקות נערכו בתינוקות מתחת לגיל שנה, כאשר ב-50 בתינוקות תועדה עדות לדמם סב-דוראלי. התמותה נבעה מחבלת ראש לא-מקרית ב-17 מקרים, וייתכן כי הייתה קשורה בתמותה של שני ילדים נוספים. 14 אובחנו עם דמם סב-דוראלי.

החוקרים מציינים כי פצועים עם חבלת ראש לא-מקרית סווגו על-בסיס החלטת בית משפט, ללא הודאה (מקרה אחד), עם הודאה מצד הנאשם (7 מקרים), או לפי הסכמה פה-אחד של כל החוקרים בדיון על המקרה (9 מקרים).

ילדים עם חבלת ראש לא-מקרית היו מבוגרים יותר משמעותית מאלו עם דמם סב-דוראלי על-רקע אירועים אחרים, ואלו ללא חבלת ראש לא-מקרית או דמם סב-דוראלי (גילאים ממוצעים של 140 ימים לעומת 76 ימים לעומת 74 ימים, בהתאמה).

דמם סב-דוראלי אובחן ב-82.4% מהתינוקות עם חבלת ראש לא-מקרית, אך רק ב-5.2% מהתינוקות עם סיבות אחרות לתמותה.

החוקרים טוענים כי במידה ולהיפוקסיה ו/או נפיחות מוחית היה חלק בפתוגנזה של דמם סב-דוראלי בתינוקות (כפי שעולה מתיאורית Unified Hypothesis) , אזי היארעות דמם סב-דוראלי בבדיקות אוטופסיה של תינוקות הייתה גבוהה מאוד. להערכתם הנתונים יוצאים כנגד תיאורית Unified Hypothesis ומחזקים את הקשר בין דמם סב-דוראלי ובין חבלת ראש לא-מקרית בתינוקות.

Pediatrics 2009;124:1587-1594

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה