הסכנות הכרוכות במתן עירוי טסיות ביחידת טיפול נמרץ ביילודים (מתוך Pediatrics)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Pediatrics עולה כי עירוי טסיות ביילודים כרוך בתמותה מוגברת, גם כאשר העירוי ניתן לטיפול בתרומבוציטופניה חמורה.

לאור הממצאים הללו, החוקרים ממליצים כי ביילודים עם סיכון נמוך מאוד לדמם תוך-כלי, אין לתת עירוי טסיות במטרה לשמור על רמת טסיות מעל לסף שנקבע באופן שרירותי. במקום זאת, הם ממליצים לשמור את עירויי הטסיות ליילודים עם חבלות, זליגת דם או דימום.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים בחנו את התוצאות ביילודים עם רמת טסיות נמוכה, אך הייחוד של המחקר הנוכחי הוא בכך שהוא התמקד ביילודים עם תרומבוציטופניה חמורה. מבין 11,281 אשפוזים בין 2003-2007, ב-273 יילודים (12.4%) תועדה לפחות מדידה אחת של רמת טסיות מתחת ל-50,000 למיקרוליטר.

ב-42 מבין היילודים הללו היו שתי דגימות דם, או יותר, עם רמת טסיות של מתחת ל-50,000 למיקרוליטר, ו-235 (86%) יילודים קיבלו חציון של 5 עירויי טסיות.

לא תועדו מקרי תמותה בקרב יילודים שלא קיבלו עירוי טסיות, אך שיעורי התמותה עלו באופן מדורג בהתאם למספר עירויי הטסיות שניתן. מצד שני, לא נמצא קשר בין רמת הטסיות ובין הסיכון לתמותה.

בנוסף, לא נמצא קשר מובהק בין רמת הטסיות ובין דימומים ריאתיים, דימומים ממערכת העיכול, או דימום תוך-חדרי.

החוקרים משערים כי אין תועלת רבה במתן עירויי טסיות רבים ביחידת טיפול נמרץ יילודים, ומדגישים כי הטיפול כרוך בכל הסיכונים של מתן עירויי דם. הם קוראים להגדיר באופן מדויק יותר את הסיכונים והתועלת במתן עירויי טסיות. להערכתם, יש לבחון שוב את הפרדיגמה בנוגע למתן מניעתי של עירויי טסיות, ליילודים שאינם מדממים, רק מאחר שרמת הטסיות ירדה מתחת לסף שרירותי.

Pediatrics 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה