צפיפות שד גבוהה היא גורם סיכון לסרטן שד (N Engl J Med)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 18 בינואר של The New England Journal of Medicine, עולה כי נשים עם צפיפות שד גבוהה בבדיקות ממוגרפיה מצויות בסיכון מוגבר לסרטן שד, אך הצפיפות הגבוהה עשויה למסך התפתחות גידולים, כך שדרושות בדיקות אבחנתיות אחרות.

מחקרים קודמים הוכיחו את הקשר בין צפיפות שד גבוהה וסיכון מוגבר לסרטן שד, שזוהה לראשונה בשנות השבעים. המחקר הנוכחי, הוא המחקר הגדול ביותר שנערך עד כה, והתבסס על בדיקות ממוגרפיה מודרניות, ומצא כי צפיפות שד גבוהה היא גורם הסיכון העיקרי לסרטן שד.

המחקר התבסס על 3 מחקרים מקנדה, שנערכו באוכלוסיות שעברו בדיקות ממוגרפיה כחלק מבדיקות סקר National Breast Screening Study,  Screening Mammography Program of British Columbia, ו-Ontario Breast Screening Program.  החוקרים בחנו 1112 זוגות ביקורות מותאמות.

הם מצאו כי נשים עם צפיפות שד גבוהה (75% ומעלה) היו בסיכון גבוה כמעט פי 5 לסרטן שד, בהשוואה לנשים עם צפיפות שד נמוכה (פחות מ-10%). הסיכון נותר גבוה למשך תקופה של 8 שנים, הן בזמן הסקירה והן בין הסקירות.

החוקרים טוענים כי המחקר מוכיח כי צפיפות שד היא גורם סיכון חשוב ביותר להתפתחות סרטן שד. בתלות בגיל האישה, בין 16-30% מסרטני השד מיוחסים לצפיפות שד גבוהה. גורמי סיכון אחרים, כולל סיפור משפחתי והגנים הידועים, אחראים לשיעור קטן הרבה יותר של המחלה.

במאמר מערכת נכתב כי הגיע הזמן להכיר בכך שצפיפות השד היא גורם סיכון מג’ורי לסרטן שד, וצויין כי יש להיעזר במדדים אלו במסגרת מניעה ראשונית ושניונית של סרטן.

אחד הממצאים החדשים, העולים מן המחקר, הוא שהסיכון לסרטן שד בנשים עם צפיפות שד גבוהה, עולה משמעותית (פי 17) בשנה שלאחר תשובת ממוגרפיה שלילית. לא ידוע באם הדבר נובע מכך שהצפיפות הרבה ממסכת את הגידולים, או שהצפיפות הגבוהה מעודדת גדילה מהירה של הגידול. מאחר שנראה כי העליה בסיכון, הקשורה בצפיפות ממוגרפית נרחבת, מוגבלת ל-12 החודשים שלאחר הבדיקה, ונראה כי המנגנון העיקרי הוא מיסוך של הגידולים ולא גדילה מהירה.

התוצאות תומכות בנוסף כי בדיקות סקר שנתיות, בנשים עם צפיפות ממוגרפית נרחבת, אינן צפויות להביא לעליה בשיעור אבחנות סרטני שד. בנשים אלו יש להיעזר בשיטות הדמיה אלטרנטיביות. כמו כן, החוקרים מאמינים כי ניתן להגדיל את שיעור זיהוי הגידולים באמצעי ממוגרפיה דיגיטלית, אולטרה-סאונד ובדיקות MRI.

במאמר מערכת צויין כי נראה כי ממוגרפיה דיגיטאלית מאבחנת יותר גידולי שד בנשים עם צפיפות שד גבוהה, לעומת צילום ממוגרפיה. במידה ומחקרים נוספים יאשרו את הממצאים, רופאים עם גישה מוגבלת לאמצעים דיגיטלים יהיו חייבים להפנות נשים עם צפיפות שד גבוהה לבדיקות ממוגרפיה דיגיטאליות.

ייתכן וצפיפות גבוהה אינה רק ממסכת את הגידולים, וחוקרים מציינים כי מצאו קשר בין סרטן שד ובין צפיפות ממוגרפית נרחבת, אפילו כאשר הצפיפות הגבוהה זוהתה עד 8 שנים לפני אבחנת סרטן שד. ממצאים אלו מצביעים על כך שהקשר בין צפיפות ממוגרפית נרחבת וסיכון מוגבר לסרטן שד, אינו נובע רק מהשפעת מיסוך, אלא גם מקשר ביולוגי בין צפיפות שד וסרטן שד.

N Engl J Med. 2007;356:227-236, 297-299

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה