בטיחות טיפול תרומבוליטי תוך-עורקי לאחר טיפול תוך-ורידי ב-Rt-PA בעקבות שבץ (Stroke)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון ינואר של Stroke, עולה כי טיפול תרומבוליטי תוך-עורקי, לאחר מינון תוך-ורידי מלא של Recombinant Tissue Plasminogen Activator (IV rt-PA), הינו טיפול בטוח בחולים עם שבץ איסכמי אקוטי, ומוביל לעליה בשיעור Recanalization ותוצאות חיוביות.

הממצאים מבוססים על התוצאות ב-69 חולים עם שבץ איסכמי, שקיבלו טיפול תרומבוליטי תוך-עורקי לאחר שלא הגיבו כראוי לטיפול 0.9mg/kg IV rt-PA.  תת-קבוצה של חולים עם שבץ חמור, שאינם מגיבים לטיפול rt-PA, עשויות למצוא תועלת בטיפול הצלה תוך-עורקי.

עם זאת, קיים חשש מכך שהוספת טיפול תוך-עורקי לטיפול IV rt-PA, עשוי להיות מסוכן מדי, עם סיכון ניכר לדימומים. המחקר הנוכחי מרגיע את הרופאים במחלקות המיון, ולפיו ניתן לטפל במינון המלא של IV rt-PA, ועדיין לבחור בטיפול תרומבוליטי תוך-עורקי בשלב מאוחר יותר.

ב-69 החולים שנבדקו, IV rt-PA ניתן לאחר חציון של 120 דקות מהופעת השבץ, וטיפול תרומבוליטי תוך-עורקי (Reteplase, Alteplase או Urokinase) ניתן לאחר חציון של 285 דקות מהופעת השבץ.

על-פי החוקרים, דימום תוך-גולגלתי סימפטומטי זוהה ב-4 מבין 69 החולים (5.8%), 3 אירועים היו פטאליים. ב-50 חולים הטיפול הוביל ל-Recanalization (72.5%), וב-38 היו תוצאות חיוביות שחרור לבית או אישפוז במוסד שיקום.

מחקרי פיילוט הוכיחו את בטיחות הטיפול התוך-עורקי לאחר מינון נמוך של rt-PA. אולם, מאחר שחולים אלו מקבלים מינון קטן מהמינון המאושר של IV rt-PA, הם אינם זוכים לאפשרות הטובה ביותר להגיב למינון המלא של IV rt-PA.

מהמחקר עולה כי ככל הנראה בטוח לתת מינון מלא של IV rt-PA, ולאחר מכן להמשיך בטיפול תוך-עורקי.

Stroke 2007;38:80-84.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה