האם מינונים נמוכים של Phenylpropanolamine מגדילים את הסיכון לשבץ? (Neurology)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 9 בינואר של Neurology, עולה כי חלוקת הטיפול ב- Phenylpropanolamine (PPA), למספר מינונים קטנים, מגדיל את הסיכון לשבץ המורגי בנשים.

לדברי החוקרים, דיווחים קודמים קשרו בין מדכאי תאבון המכילים PPA ובין סיכון מוגבר לשבץ המורגי בנשים צעירות ובגיל העמידה. עם זאת, למרות שהקשר בין כדורי הרזיה המכילים מינון גדול של PPA ודימום מוחי כבר הוכח, המחקר הנוכחי מגלה כי גם מינונים קטנים של PPA עלול להגדיל את הסיכון לשבץ המורגי.

בכדי לבחון את הנושא, החוקרים עקבו אחר 940 חולים עם שבץ המורגי, והתאימו לכל מקרה שתי ביקורות.

סה”כ, 1.7% מהמקרים נחשפו ל-PPA בתוך שבועיים מהשבץ, לעומת 0.7% מהביקורות ב-14 הימים שלפני האירוע האמור. אף אחד מהנבדקים לא נטל מדכאי תאבון, ובכל המקרים מדובר היה בתרופות המכילות מינונים נמוכים של PPA.

יחס הסיכונים הלא-מתוקנן לשבץ, עם חשיפה ל-PPA, עמד על 2.46, ולאחר תיקנון עמד על 2.16. בנוסף, חשיפה למינונים גדולים יותר וארוכים יותר של PPA, לוותה בסיכון מוגבר לשבץ.

בקרב נשים, יחס הסיכונים המתוקנן והלא-מתוקנן עמדו על 3.86 ו-3.84, אך בקרב גברים התוצאות לא הגיעו למשמעות סטטיסטית. 

הדבר היה נכון גם במחקר מוקדם יותר של PPA, שכלל מדכאי תאבון. החוקרים מציינים כי אותו מחקר כלל מספר קטן יחסית של גברים. במחקר הנוכחי, החשיפה היתה דומה בין גברים ונשים, ולכן החוקרים מסכמים כי לא ניתן לייחס את הסיכון הבולט יותר בנשים להבדל בחשיפה בין המינים.

Neurology 2007;68:146-149.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה