הגדלת תשומת הלב העולמית בנושאי תחלואה קרדיוסקולרית, סוכרת והשמנת-יתר (NEJM)

בגליון 18 בינואר של New England Journal of Medicine, שמים דגש על הבעייתיות במדינות מתפתחות, וקוראים לסייע לסוכניות ותורמים בינלאומיים להגדיל את תשומת הלב בנושאי תחלואה קרדיווסקולרית, השמנת-יתר וסוכרת.

בנקודה הראשונה מציינים הכותבים כי מחלות זיהומיות דוגמאת איידס, שחפת ומלריה, שזכו זמן רב לעיקר תשומת הלב, אחראיות בפועל ל-10% ממקרי התמותה בעולם בלבד. בנקודה השניה, מתייחסים הכותבים לנושא Polypill, שעשוי לסייע בפתרון בעיית התחלואה הקרדיווסקולרית במדינות מתפתחות. ולסיום, הנקודה השלישית המועלית בגליון דנה בנושא השמנת-יתר וסוכרת במדינות המתפתחות, עם אזהרה מפני התפתחות אפידמיה של שתי המחלות.

תחלואה קרדיווסקולרית

הכותבים מסבירים כי תחלואה קרדיווסקולרית לבדה אחראית לקרוב ל-30% ממקרי התמותה ברחבי העולם. לפי ה-WHO, ההערכה היא כי מדינות דוגמאת סין, הודות ורוסיה, עשויות לאבד 200-550 מיליארד דולר מהתוצר הגולמי המקומי, במהלך 10 השנים הבאות, בשל מחלות לב, שבץ וסוכרת.

לפי התפיסה המקובלת, מניעה וטיפול במצבים כרונים יקרים הרבה יותר ממניעה וטיפול במחלות זיהומיות, אך זהו לא המצב בכל המקרים.

לדוגמא, עלויות הטיפול בחולים בסיכון גבוה לתחלואה קרדיווסקולרית באספירין וחסמי ביתא, עומדות על 273$ לכל שנת מוגבלות מתוקננת הנמנעת, בהשוואה לעד 5506$ לכל שנה כזו, בעקבות טיפול בזיהום TB לטנטי בנשאי HIV.

קיימות התערבויות יעילות ומשתלמות רבות, לטיפול ולמניעה של מחלות כרוניות. לכן, אירגוני סעד בינלאומיים צריכים להשקיע מאמצים נוספים בכיוון זה. אחת הדרכים להתמודד עם תחלואה קרדיווסקולרית היא לדחוף מחקרים נוספים בנושא polypill, ואכן זו המגמה בשנה האחרונה.

טריאדה סוכרת, השמנת-יתר ונפרופתיה

הכותבים שמים דגש על העובדה ששיעורי השמנת-יתר עלו פי 3 במהלך 20 השנים האחרונות במדינות מתפתחות, שאימצו אורח חיים מערבי, עם עליה מקבילה בשכיחות סוכרת מסוג 2, ומגמה לכיוון אפידמיה של מחלת כליות סוכרתית.

לדברי הכותבים, האיום הגדול ביותר ניצב במזרח התיכון, האיים הפסיפיים, דרום-מזרח אסיה וסין. הם מציינים כי גם שכיחות והיארעות סוכרת מסוג 2 בילדים נמצאת בעליה בשיעור מטריד, בעיקר בהודו וסין.

סוכרת הופכת לבעיה בריאותית עולמית, המאיימת להגיע לרמות של פנדמיה עד שנת 2030. עליה זו תהיה הבולטת ביותר במדינות מתפתחות, בהן מספר חולי הסוכרת צפוי לעלות מ-84 מיליון ל-228 מיליון חולים.

נתונים אלו מעלים את החשש הכבד מאפידמיה של נפרופתיה סוכרתית במדינות מתפתחות, ולא יהיה ניתן להתמודד עם ההשלכות עולם בו מחלת כליות סופנית היא גזר דין מוות.

לסיכום, הכותבים קוראים לערוך שינויים חברתיים ופוליטיים פונדמנטליים , בכדי להתמודד עם התחלואה הקרדיווסקולרית, השמנת-יתר וסוכרת, וכן עם בעיית העישון. הם מציינים כי בחלק מהמדינות, כולל ברזיל, הודו וסין, החלו בתוכניות ניטור אחר השמנת-יתר ותזונה, אך תוכניות אלו עדיין בחיתולים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה