לקטט וגינאלי מנבא לידה בנשים הרות עם קריעת קרומים (מתוך BJOG)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של BJOG, עולה כי בנשים הרות עם PROM (חשד לקריעה מוקדמת של הקרומים) רמות גבוהות של לקטט בנוזל וגינאלי מנבאות התחלת לידה תוך 24 שעות. יתרה מכך, בדיקת לקטט יכולה להיות מבוצעת בקלות ליד מיטת האישה ההרה, כאשר תוצאות הבדיקה זמינות תוך פחות מדקה.

היכולת לנבא התחלת לידה יכולה לשפר ניהול של נשים הרות עם חשד ל-PROM. אם צפוי, שלידה תקרה ב-24 עד 48 שעות הקרובות, אז הגישה הכי טובה במקרה זה היא השגחה. בניגוד לכך, אם לידה לא צפויה עד לפחות 48 שעות לאחר מכן, החוקרים ממליצים על אינדוקציה של לידה.

לקטט, שנמצא בנוזל הוגינאלי של נשים הרות עם חשד ל-PROM, מגיע מלקטט המשוחרר לתוך הנוזל האמניוטי על ידי העובר. אך עדויות, שפורסמו לאחרונה, מציעות כי חלק מהלקטט יכול לבוא גם מהמיומטריום (השכבה השרירית של הרחם).

במחקר קודם החוקרים הראו כי רמות לקטט וגינאליות משתנות במידה ניכרת בנשים עם חשד ל-PROM. הם שיערו כי השונות יכולה להיות קשורה להבדלים בפעילות מיומטריאלית מוקדמת. על כן, מדידת רמת לקטט נותנת מושג אם לידה עומדת לקרות.

על מנת לחקור את הנושא, החוקרים השוו רמת לקטט וגינאלית עם הזמן עד להתחלת לידה בקרב 179 נשים עם חשד ל-PROM. רמת לקטט נקבעו על יד מיטת ההרה על ידי שימוש במבחן כימיקלי מסחרי זמין (Lactate Pro) המספק תוצאות תוך 60 שניות.

במצב של רמות גבוהות של לקטט (לפחות 4.5 mmol/L) חציון הזמן מהבדיקה ועד להתחלת לידה היה 8.4 שעות. במצב של רמות נמוכות, חציון הזמן היה ארוך יותר 54 שעות. האחוז של נשים, שהתחילו לידה תוך 24 שעות מרגע הבדיקה היה 88% מתוך אלה, שהיו להן רמות גבוהות של לקטט ו-22% מתוך אלה עם רמות נמוכות של לקטט.

בניתוח רב משתנים רמות גבוהות של לקטט העלו את הסיכויים להתחלת לידה מוקדמת (תוך 24 שעות) פי 13.5.

לסיכום, בהתחשב בעובדה, שהתוצאות יכולות להיות מאושרות באוכלוסיות בלתי תלויות, הפשטות של שיטה זו עם תשובה תוך 60 שניות הופכים את השיטה למאוד אטרקטיבית ברפואה הפרקטית.

BJOG 2006;113:1426-1430

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה